1. špecializovaná sieť na predaj a servis elektrobicyklov

Súvisiace články

Štúdia: Cyklisti na elektro-bicykloch jazdia častejšie a ďalej

Je to paradox: konvenčný bicykel potrebuje na jazdu len silu svalov, moderné elektro-bicykle bažia po elektrine, aby vydali svoje konské sily. Ale práve preto sú bicykle s elektrickým pomocným motorom ekologickejšie. To dokazuje aktuálna štúdia z Nórska.

E-Biky, známe aj pod označením Pedelec, sa v posledných rokoch objavujú na európskych cestách, uliciach a cyklistických trasách čoraz častejšie. Len medzi rokmi 2006 až 2012 stúpol predaj v Európe z 100 000 na milión elektro-bicyklov ročne. Zároveň sa zvyšuje aj popularita cyklistiky vo všeobecnosti.

Európska komisia už v roku 2011 deklarovala podporu cyklistickej dopravy a nórska vláda si dokonca stanovila za cieľ zvyšovanie podielu ekologických foriem dopravy v mestách. V roku 2023 sa tak majú bicykle podieľať na celkovej doprave 8-imi percentami. Na dosiahnutie tohto cieľa však musí podiel cyklistickej dopravy v tejto škandinávskej krajine značne stúpnuť – momentálne sa pohybuje okolo 5%  a dokonca klesá.

E-bikeri bicyklujú častejšie

Aslak Fyhri a Nils Fearnley z nórskeho Inštitútu pre dopravné hospodárstvo dospeli vo svojej najnovšej štúdii k záveru,  že elektro-bicykle sú veľmi sľubným prostriedkom na výrazné zvýšenie ekologickej dopravy. Obaja vedci – jeden je psychológ, druhý dopravný ekonóm – poskytli pre svoj výskum v metropolitnom regióne Oslo/Akershus pedeleky 66-im Nórom všetkých vekových skupín.

Počas dvoch až štyroch týždňov mohli testované osoby bicykle voľne využívať a zároveň museli viesť cyklistický denník o účele svojich jázd a ich dĺžke. Pre istotu boli prejdené vzdialenosti merané aj elektronicky. Malo byť odskúšané, či sa využívanie bicykla u testovacích osôb zmení v porovnaní s tým, keď jazdili na konvenčných bicykloch.

Kontrolná skupina s normálnymi, len silou svalov poháňanými bicyklami, ktorá bola v rovnakom čase pozorovaná, mala vylúčiť, že používanie bicyklov ovplyvňujú externé faktory.

Výsledky sú jednoznačné: E-bikeri jazdia na svojich moderných bicykloch oveľa častejšie a oveľa dlhšie trasy ako jazdili predtým na normálnych bicykloch. S elektrickou pomocou na ráme podnikali v priemere 1,4 jázd za deň, predtým to bolo len 0,9 výjazdov.

Prejdené vzdialenosti boli navyše značne väčšie. S nárastom zo 4,8 kilometra na 10,3 kilometra boli trasy viac ako dvojnásobne dlhšie ako predtým. Podiel bicyklov na všetkých používaných dopravných prostriedkoch stúpol z 28% na 48%, takže takmer na polovicu. Pri skupine, ktorá jazdila len s použitím vlastnej sily, neboli v rovnakom období pozorované žiadne zmeny.

Z motora profitujú predovšetkým ženy

Vedci okrem toho zistili, že efekt bol väčší pri testovaných osobách ženského pohlavia. Ženy využívali elektrický bicykel v priemere častejšie ako muži. Vysvetlením môže byť, že ženy na základe svojej menšej sile svalov profitujú z podporného motora viac, píše vedec.

Muži, keď už raz sadli na E-bike mali zas jasnú tendenciu robiť viac kilometrov ako ženy, hovorí štúdia. Rozdiely tu však neboli až tak veľké, aby sa dala vypracovať štatisticky relevantná výpoveď, dodávajú vedci.

Nejednoznačné je podľa Fyhrina a Fearleya aj to, v akej oblasti sa v budúcnosti využívanie E-bikov najvýraznejšie prejaví: Na jednej strane výraznejšie stúpol podiel E-bikov ako dopravného prostriedku do a z práce v porovnaní s z bicyklovaním vo voľnom čase. Na druhej strane cyklistika vo voľnom čase „zvíťazila“ v absolútnych číslach v dĺžke prejdených trás. Podiel, ktorý pripadol na dopravu, zas stúpol oveľa viac ako podiel v športovej tréningovej oblasti.

Je ťažké povedať, či hlavný spoločenský prínos  E-bikov spočíva v redukcii automobilovej dopravy alebo v rozširovaní aktívneho životného štýlu. Pravdepodobne to budú oba efekty, v súčasnosti sa ale vplyv na dopravu prejavuje viac ako zdravotné hľadisko. A navyše je veľmi pozitívne zistenie, že aj tu funguje efekt zvyku – čím dlhšie mali testované osoby E-biky k dispozícii, o to intenzívnejšie ich používali.

Súvisiace články