1. špecializovaná sieť na predaj a servis elektrobicyklov

Súvisiace články

Reťaz – jej opotrebenie a výmena

Ako dochádza k opotrebeniu reťaze?

Za každé tri otočenia kľukou sa reťaz raz kompletne pretočí dookola – veľmi priemerne počítané. Keď si uvedomíte, koľko okruhov to za rok môže byť, možno si budete vedieť trochu lepšie predstaviť nielen aká to je pre reťaz záťaž, ale aj aký má dôležitý význam. Jeden príklad na ukážku: Pri výkone 3000 kilometrov za rok a približnej trase, ktorú prejde bicykel na jedno otočenie kľukou 4 metre, sa dostaneme na štvrť milióna otočení reťaze.

Pri takom počte otočení dostáva reťaz pekne zabrať aj pri optimálnom mazaní a čistení. A naviac, keď sa ešte pridá piesok, blato, dážď, v zime soľ … Tu sa už aj veľmi kvalitné reťaze, kazety a prevodníky dostávajú na svoje hranice. Čo sa týka spomínaných komponentov a ich trvácnosti, odlišujú sa nielen samotnou kvalitou, ale veľký vplyv tu má aj hrúbka reťaze. Preto je rozdiel medzi singlespeed pohonmi (bicykle s jedným prevodom alebo s nábojovou prehadzovačkou) a bicyklami s rôznym počtom prevodov.

Ďalším dôležitým faktorom ovplyvňujúcim životnosť reťaze a funkčnosť pohonného mechanizmu je spôsob radenia prevodov. Veľkým nepriateľom reťazí je predovšetkým radenie v plnom zábere a navyše o niekoľko prevodov naraz. Pri bicykloch s dvoma alebo troma prevodníkmi zas reťaz nadmerne zaťažuje jej kríženie, čiže nevhodná kombinácia prevodníka a pastorku.

Starostlivosť o reťaz a radenie je častou témou na diskusných fórach, v obchodoch nájdete množstvo rôznych prípravkov na čistenie a mazanie. Stále sa nájde ale dosť cyklistov, ktorým sa zrejme nechce, alebo považujú túto nevyhnutnosť za zbytočnú. Alebo naopak – povedia si „kto maže ten jede“ a čím viac, tým lepšie. Zmes nadbytočného oleja, prachu, piesku, blata, … pôsobí ako brúsna vrstva, ľudovo povedané „šmirgeľ“ – a dokonale vybrúsi všetko, čo mu príde „pod ruku“. Je to azda ešte horšie, ako keby ste reťaz vôbec nemazali.

Osobitnú kategóriu tvoria elektrobicykle zo stredovým pohonom. Tam sa k spomínaným faktorom pridáva ešte sila motora. Ten dokáže Vašu silu pri pedálovaní niekoľkonásobne zvýšiť a namiesto napr. 100 Wattov sa cez reťaz na zadné koleso prenáša 400 Wattov. A tak cyklistu, ktorý bol na klasickom bicykli zvyknutý meniť reťaz po 3000 km, zaskočí správa od mechanika z cykloservisu, že po 800km treba na jeho ebajku vymeniť reťaz. To samozrejme nie je pravidlom – aj na ebajku môže reťaz vydržať oveľa dlhšie. Možno ešte dôležitejšiu úlohu ako pri klasických bicykloch práve tu zohráva práca s prevodmi a z toho vyplývajúca frekvencia šliapania (kadencia). Mnohé motory umožňujú vďaka svojej  pružnosti jazdiť na dvoch – troch najťažších prevodoch aj pri nízkej kadencii, čo ale vedie k rýchlemu opotrebeniu malých pastorkov a rýchlemu natiahnutiu reťaze. Naopak pri šliapaní vo vyššej kadencii pracuje motor efektívnejšie, reťaz nie je až tak namáhaná a pastorky sú zaťažované rovnomernejšie.      

Ako zistiť opotrebenie reťaze

Existuje niekoľko spôsobov, ako zistiť, či už treba vymeniť časti pohonu – predovšetkým reťaz:

Ak je prehadzovanie aj napriek dobre nastavenej prehadzovačke a správnej reťazovej linke nepresné a nespoľahlivé, môže to zapríčiňovať opotrebovaná reťaz.

  1. Ak články hrdzavejú a sú tuhšie, čiže sa už nedajú rukou tak ľahko ohýbať.
  2. Mierka reťaze je najosvedčenejší prostriedok. Odieraním povrchových plôch reťaze a deformáciami medzi lamelami a čapmi sa každý článok postupne rozpína, naťahuje.
  3. Mierka reťaze zachytí “predlženie” na článkoch v niekoľkých stupňoch. Jednoduchšie mierky na stupňoch 0,75% a 1%, presnejšie na štyroch stupňoch: 0% / 0,5% / 0,75% / 1%.

meranie reťaze

Neodporúča sa: Na rôznych diskusných fórach nájdete napr. aj metódu merania vzdialenosti stredov nitov medzi desiatimi článkami. Teoreticky je toto meranie rovnako presné ako meranie mierkou reťaze, ale trafiť presne stred nitu je v praxi veľmi náročné.

Bezpečnejšie a lacnejšie

V podstate by si niekto mohol povedať, že počká s výmenou reťaze až kým sa jej opotrebenie citeľne neprejaví. Ale ten, komu sa napr. roztrhla reťaz počas jazdy si asi rýchlo uvedomí, aké dôležité je mať spoľahlivý pohon. Bez reťaze je väčšinou nemožné pokračovať v jazde na bicykli a neraz je následkom takejto situácie dokonca úraz. Mnohí cyklisti dobre poznajú aj tzv. strieľanie reťaze, keď reťaz pri zábere náhle prešmykne cez zuby pastorkov či prevodníkov. Takéto trhnutie je nie len nepríjemné ale aj značne nebezpečné. V takom prípade sú okrem reťaze opotrebované aj pastorky alebo prevodníky.  Včasná výmena reťaze má preto ešte jednu veľkú výhodu: Pri “vyťahanej” reťazi už nepasujú odstupy článkov presne do odstupov medzi zubami pastorkov/prevodníkov. Preto kovové časti o seba tvrdo trú alebo lepšie povedané melú – a opotrebenie pastorkov rastie exponenciálne.

opotrebovaná kazeta

Výpočet je jednoduchý: Radšej vymeniť reťaz za 30,- Eur, ako kazetu za troj alebo štvornásobnú cenu (plus samozrejme ešte reťaz).  Alebo iný argument: Zle fungujúci pohon so špinavou alebo opotrebenou reťazou Vás „stojí“ okolo 20 Wattov výkonu pri šliapaní, čo pre bežného cyklistu znamená 15 až 20 percent jeho sily! Apropo údržba: Pravidelné čistenie a mazanie reťaze predlžuje jej životnosť niekoľkonásobne.  

Opotrebenie reťaze a počet prevodov

Singlespeed reťaze sú širšie a veľmi pevné. Určité opotrebenie materiálu článkov sa samozrejme nemôže negatívne prejaviť na radení, ale ani na stabilite ťahu. Prešmykovanie takýchto reťazí pri väčšej sile záberu je skôr výnimočné a súvisí skôr s nedostatočným napnutím reťaze. Široké reťaze treba vymeniť až pri ich natiahnutí na jedno percento, alebo keď články kvôli opotrebeniu špinou a vlhkosťou stratia svoju ohybnosť.

Reťaze na osem, deväť a desať prevodové pohony “smú” byť opotrebované, čiže natiahnuté, do 0,75 percent. Radenia s jedenástimi alebo dvanástimi prevodmi pracujú s menšou toleranciou – reťaz by mala byť vymenená už pri 0,5 percentnom predĺžení.

Výmena reťaze

Reťaz na (novom) bicykli je spojená nitom alebo tzv. „rýchlospojkou“. Na rozpojenie reťaze spojenej nitom môžete nitovačom reťaze vytlačiť ktorýkoľvek nit. V prípade rýchlospojky použite špeciálne kliešte, ktorými spojku stlačíte a následne ju rozpojíte.powerlock flattopPo odstránení reťaze máte mimochodom ľahší prístup k prehadzovačke, prevodníku a kazete, ktoré môžete starostlivo vyčistiť kefou a v ideálnom prípade aj čističom na reťaze a prevodníky. Starú reťaz hneď nevyhadzujte, budete podľa nej merať dĺžku novej reťaze. Nové reťaze majú rôznu dĺžku, napr. 116, 126 alebo až 138 článkov a treba ich skracovať. Nadbytočné články odstránite vytlačením nitu a na bicykli ju spojíte novým nitom alebo novou rýchlospojkou.  

Potrebné náradie

Ak budete reťaz spájať rýchlospojkou, musia po skrátení na oboch koncoch zostať vnútorné články, čiže užšie časti reťaze. V prípade spájania nitom budete potrebovať jeden koniec s vnútorným a druhý s vonkajším článkom.  

Nitovač reťaze

nytovač reťaze

Na rozpojenie, skrátenie a opätovné spojenie reťaze nitom budete potrebovať nitovač reťaze. Existujú väčšie, dielenské nitovače, ako aj menšie a ľahšie, ktoré sa môžu stať výbavou cyklistu na dlhšie túry. Nitovač reťaze obsahujú aj niektoré multifunkčné sady cyklistického náradia. Práca s nimi môže byť o niečo ťažšia, ale môžete si nimi a pomocou náhradného nitu alebo rýchlospojky, na cyklovýlete opraviť poškodenú alebo roztrhnutú reťaz.  

Rýchlospojka a kliešte na rýchlospojku

kliešte na reťaz

Kliešťami na rýchlospojku ľahko rozpojíte a/alebo spojíte spojku reťaze. Mimochodom, náhradná spojka reťaze by nemala chýbať vo výbave cyklistu na dlhšej túre. Roztrhnutie reťaze je síce zriedkavé, ale ak sa to stane, je ťažké pokračovať v jazde. Rýchlospojkou môžete nahradiť aj poškodený, neohybný článok reťaze. Budete k tomu však potrebovať už spomínaný nitovač reťaze, ktorým nit poškodeného článku vytlačíte. Na značke spojky nezáleží, dôležitý je počet prevodov vzadu – na 11 prevodovú reťaz potrebujete 11 prevodovú spojku a pod.  

Po výmene reťaze

Nová reťaz, ako aj reťaz na novom bicykli je ošetrená mazivom, ktorého hlavnou úlohou je ochrana reťaze pri preprave a skladovaní. Toto mazivo nemá ideálne vlastnosti na prevádzkovú záťaž reťaze. Preto je potrebné ho hneď, alebo po krátkej jazde z reťaze odstrániť na to určeným čističom reťazí a reťaz namazať vhodným mazivom na reťaze bicyklov.

Po výmene reťaze je potrebné vykonať skúšobnú jazdu a overiť si jej správanie sa na pastorkoch kazety a prevodníku. Ako sme už spomínali vyššie, nadmerne opotrebovaná reťaz, dlhodobé opotrebenie ostatných komponentov pohonného mechanizmu alebo zlá starostlivosť oň, môžu spôsobiť, že nová reťaz nebude správne zapadať do zubov niektorých pastorkov alebo prevodníka. V takom prípade bude nová reťaz pod silnejším záberom prešmykovať, tzv. strieľať, čo je jasným signálom pre výmenu niektorých pastorkov, celej kazety alebo prevodníka.  

Pridaj komentár

Súvisiace články