1. špecializovaná sieť na predaj a servis elektrobicyklov

Súvisiace články

squirt family

Novinka: Ebajky majú svoj vosk na reťaz

Aký vosk používate na na svoj ebajk? Klasiku, ktorá je určená pre všetky bicykle? Na trh však prišiel vosk od známeho výrobcu kvalitných mazív Squirt Lube špeciálne určený pre elektrobicykle, ktorý rozhodne odporúčame.

Správne zabehnutie nových kotúčových bŕzd.

Ste nešťastní z toho, že aj po výmene platničiek je účinok Vašich kotúčových bŕzd nedostatočná? Alebo ste prekvapení, že sa platničky a kotúče opotrebujú príliš rýchlo? Príčina sa dá často odstrániť jednoducho a ľahko: správnym zabehnutím brzdových platničiek.

Ten, kto sa čuduje nad náhlym zoslabením (Fading) účinnosti svojich kotúčových bŕzd s organickými brzdovými platničkami, má zrejme do činenia s javom, ktorý sa označuje ako odplynenie. Nevytvrdená (nevypálená) spojovacia hmota v organických platničkách sa pri teplotách okolo 200 stupňov tzv. odplyňuje. Brzdný účinok potom aj napriek vynaloženiu väčšej sily citeľne klesá a celý proces je sprevádzaný typickým zápachom.

Postupné prehrievanie sa pod záťažou však patrí k procesu zabiehania brzdových platničiek hydraulických kotúčových bŕzd na bicykli. Až po odplynení sú platničky definitívne vytvrdnuté (vypálené) a budú odolnejšie voči teplotám a opotrebeniu. Nezabehnuté, „mäkké” platničky sa môžu už po niekoľkých kilometroch zjazdu kompletne opotrebiť.

platnicky

Na zabránenie nadmerného opotrebenia a náhlej, spontánnej straty účinku (tzv. Initial-Fading) je nutné nové brzdné platničky – a zároveň aj nové kotúče – správne zabehnúť. Ukážeme Vám tri kroky, ako brzdy správne zabehnúť:

1. Predpríprava výrobcom brzdových platničiek

Do výrobného procesu je možné zaradiť odplynenie organických platničiek ich silným zahriatím.  Brzdové platničky sú pri tom počas niekoľkých minút vystavené vysokým teplotám (400 °C). Informáciu o takejto procedúre však udáva len málo výrobcov, napr. BBB a niektoré modely Brake Force One.

2. Mierne brzdenia z 25 – 30 km/h

Platničky a kotúče musia byť najskôr „vybrúsené“. Je dôležité, aby boli mikroskopicky malé nerovnosti na oboch povrchoch zarovnané. Inak sa o seba trú len špičky týchto mini výstupkov, čo vedie k extrémne vysokému, lokálne ohraničenému zahrievaniu. Následok: Platničky sú termicky preťažené a môže dôjsť k ich zoskleniu a kotúče sa môžu deformovať. Nechajte preto brzdy najskôr pri pomalej jazde alebo miernom klesaní (dvesto až tristo metrov)  jemným brzdením ľahko obrusovať.

Proces zabehnutia odporúčajú výrobcovia väčšinou takto: aspoň 30 miernych brzdení zo strednej rýchlosti (cca. 25 – 30 km/h) takmer po zastavenie. Takmer po zastavenie, čiže nie až do zastavenia preto, aby sa na trecej ploche netvorili zhluky z brzdových platničiek, ktoré by neskôr mohli vyvolávať nežiaduce vibrácie (príčina hlučných bŕzd). Počas tohto procesu môžete cítiť narastanie brzdného účinku. Ak sa už brzdná sila kotúčovej brzdy citeľne nezvyšuje, je už tzv. trecia vrstva vytvorená a tento proces je tým ukončený a brzdy môžeme považovať za zabehnuté. Niektorí cyklisti však robia ešte jeden krok.

3. Intenzívne brzdenie v dlhom zjazde

Na záver zvyknú niektorí jazdci (hlavne na horských bicykloch) svoje brzdy odplyniť v dlhom prudkom zjazde. Na vyprovokovanie odplynenia brzdia (len jednou brzdou!) tak dlho, až kým nezačne brzda citeľne slabnúť. Následne sa to zopakuje s druhou brzdou. Po vychladnutí nadobudnú brzdy opäť plný brzdný účinok.  

Pridaj komentár

Súvisiace články

squirt family

Novinka: Ebajky majú svoj vosk na reťaz

Aký vosk používate na na svoj ebajk? Klasiku, ktorá je určená pre všetky bicykle? Na trh však prišiel vosk od známeho výrobcu kvalitných mazív Squirt Lube špeciálne určený pre elektrobicykle, ktorý rozhodne odporúčame.