Na bicykli jazdí od detstva a pevnú vôľu cvičí rovnako dlho. Kde by sme my už hodili bicykel do jarku, on sa práve iba zahrial a ide na to. Kapitán tímu ebajk racing Daniel Kučera v každých pretekoch ukazuje to, čo mu sudičky štedro nadelili v kolíske.
Keď v Kálnici schádzal opäť zo stupňa víťazov, odpovedal nám na pár otázok. Tentoraz si totiž po nekonečných kilometroch na rôznych súťažiach na svojom vyskladanom Ghoste Lector (karbónové kolesá, elektronické radenie XTR Di2, nové brzdy Magura MT8) vyskúšal maratón na elektrobicykli. Ale nie na hocijakom. Musí to mať predsa šmrnc a iskru. Bol to asi najlepší a najdrahší ebajk v Kálnici – celoodpružený Haibike XDURO FullSeven 10.0, ktorý stojí takmer 15.000 Eur.
Daniel, všetci v Tvojom okolí Ťa registrujú ako výrazného pretekára na prestížnych pretekoch. Na stupni víťazov stojíš často. Aké sú Tvoje najlepšie úspechy vôbec?
Jednoznačne sú to výhry na posledných dvoch ročníkoch Stupava MTB Trophy.
Ďalej si velmi cením nedávne víťazstvo na českom ŠELA MARATÓNE, kde sme spolu s Michalom Strakom štartovali v kategórii tímov. Kapitolou samou o sebe sú MTB série ako ŠKODA OPEN TOUR, XCM séria a bratislavský Župný pohár, kde je potrebné mať relatívne konštantnú výkonnosť po celý rok, čo sa vlani celkom podarilo.
Maratóny sú obľúbené a ísť akýkoľvek maratón je pre cyklistu sviatkom. Ty si si na ten kálnický napriek úspechom v klasike vybral elektrobicykel. Prečo?
Začalo to samozrejme „hecovaním“ u nás v ebajku. Dôležitá bola pre mňa sobota deň pred kálnickym maratónom, kedy som išiel STEFE Levočské vrchy. Takže nedeľu som mal v pláne poňať trosku pohodovejšie, než sa další deň naháňať s borcami na klasike. Ponuka štartovať na 15-tisícovej rakete od HAIBIKU to rozhodnutie iba urýchlila. Ale nakoniec, pohodovejšie to v nedeľu teda vôbec nebolo (smiech).
Už dopredu sme mali informáciu, že to nie je len tak hocijaký ebajk, čím je výnimočný?
Úplne všetkým. V podstate je to taky „dreambike“. Karbón všade kam pozrieš (asi iba čiapocky na ventiloch boli z obyčajného plastu). Kolesá, sedlovku, či rajdy od nemeckého Bike Ahead, vzhľadom na ich cenu, často na sériovom biku nenájdeš. Elektronické radenie a prehadzovač XTR Di2 sú už iba čerešničkou na torte. Maratón s týmto strojom je zážitok a ja ďakujem Haibike za túto príležitosť.
Porovnaj preteky na klasike a na elektrike z pohľadu náročnosti, akčnosti a nasadenosti, ale aj zábave a dostupnosti.
Po fyzickej stránke je to náročné takmer rovnako, len tie nohy v kopci bolia pri vyššej rýchlosti. Rozhodne som to nemal ani na ebajku „zadarmo“. Kým v ľahšom kopci sa rozdiely medzi jazdcami stierajú, na rovine som bol schopný udržať vyššiu rýchlosť ako obmedzovač (nad 25 km/hod bicykluje ebajker bez pomoci motora) a tak sa dá náskok zvýšiť. V zjazdoch to už je len na technickej zručnosti. V ebajkovej kategórii sa čoraz častejšie objavujú jazdci ešte nedávno jazdiaci zjazdové disciplíny a tí disponujú špičkovou technikou. Verte mi, držať tempo s takýmito ebajk jazdcami je zážitkom pre každého! Pri dlhých pretekoch môže rovnako hrať aj taktika používania asistencie vzhľadom na výdrž batérie. Ebajky tak prinášajú úplne nové kombinácie porovnávania. Rozhodne nepovažujem ebajkové preteky za „preteky lenivcov“ a kto neverí, tomu odporúčam si to vyskúšať!
Daniel Kučera ako kapitán tímu ebajk racing musí ísť predovšetkým príkladom, preto ho čaká túto sezónu 2017 ešte niekoľko výziev.