1. špecializovaná sieť na predaj a servis elektrobicyklov

Súvisiace články

Batéria elektrobicykla – čo je dobré vedieť

Batéria, zdroj energie pre motor elektrobicykla, patrí k najdiskutovanejším témam týkajúcich sa tejto kategórie bicyklov. Okrem dĺžky dojazdu sa nás zákazníci často (samozrejme oprávnene) pýtajú na životnosť batérii. Veď ceny niektorých batérii dnes presahujú cenu 1000 eur. V čom sa teda batérie líšia?  Ako sa o ne správne postarať, aby slúžili čo najdlhšie? Koľko km sa dá prejsť na jedno nabitie? Na tieto a ďalšie otázky nájdete odpovede v nasledujúcich riadkoch.

Li-ion technológia

V moderných elektrobicykloch nájdete takmer výlučne lítiovo – iónové batérie. Majú vysokú  energetickú hustotu, čo znamená, že pri relatívne nízkej hmotnosti uložia viac energie. Inak povedané, Lithium-ion ( Li-ion) technológia umožňuje vyrábať batérie s vysokou kapacitou a s optimálnou hmotnosťou. A čo je nemenej dôležité, patria tieto batérie k najbezpečnejším. Celé je to však trochu zložitejšie. Batéria (či akumulátor) elektrobicykla sa skladá z množstva jednotlivých článkov. Ako ich názov prezrádza, podstatným prvkom v zložení týchto článkov je lítium. Prvkov tvoriacich články je však oveľa viac. Ich konkrétne zloženie a pomery bývajú výrobným tajomstvom. Okrem iných by ste tam našli aj kontroverzný kobalt, či vzácne zlato. Rozdiel, na ktorom tiež spočíva kvalita akumulátora, je ich vzájomné prepojenie a izolácia. Ak množstvo článkov natlačíte tesne vedľa seba, budú sa prehrievať a životnosť takej batérie nebude asi najdlhšia.

batéria elektrobicykla

BMS – Battery Management System

A potom je tu BMS – Battery Management System. Mozog batérie, ktorý riadi rozdeľovanie prúdu pri nabíjaní a vybíjaní jednotlivých článkov, stráži vnútornú teplotu, zásobu energie v každom článku či komunikuje s ostatnými komponentami elektropohonu… Ale aj samotný BMS potrebuje na svoju dôležitú prácu energiu. Odkiaľ? Presne tak. Ak sa batéria samovoľne vybíja (čiže aj keď neposkytuje energiu pre elektropohon, osvetlenie či iné komponenty), pracuje BMS neefektívne. Aj tak sa dá spoznať rozdiel medzi kvalitným a menej kvalitným akumulátorom.

 

Životnosť batérie

BMS chráni Li-ion batérie pred vysokými teplotami, preťažením a podbitím, čiže faktormi, ktoré priamo vplývajú na funkciu a životnosť batérie. Ako dlho Vám bude batéria slúžiť je však ťažko presne predpovedať. Závisí to jednak od kvality jednotlivých článkov a riadiacej jednotky (BMS), na druhej strane má na životnosť batérie značný vplyv zaťaženie batérie (spôsob jazdy na elektrobicykli), starostlivosť o batériu a celý systém, či skladovanie batérie.

indikátor stavu batérie

Testy kvalitných batérii elektrobicyklov dokázali, že aj po 500 plných nabíjacích cykloch disponujú šesťdesiatimi až sedemdesiatimi percentami ich pôvodnej kapacity. V praxi to znamená, že jedna batéria môže mať životnosť až 40 000 km.

 

Správna starostlivosť o Li-ion batérie

Aby ste mohli batériu používať čo najdlhšie, mali by ste dodržiavať niekoľko jednoduchých pravidiel týkajúcich sa ochrany, transportu a správneho skladovania. Batériu by ste mali uskladňovať v suchom prostredí a chrániť ju pred priamym slnečným žiarením. Ideálna teplota miestnosti, v ktorej batériu skladujete, je zhruba 10 až 20 stupňov Celzia. Ideálny stav kapacity skladovanej batérie leží medzi tridsiatimi až šesťdesiatimi percentami.

Kvôli ochrane elektronických komponentov nie je vhodné používať vysokotlakové čističe. Odporúčame batériu očistiť vlhkou handričkou. Nepoužívajte ani agresívne čistiace prostriedky, ktoré môžu poškodiť povrch batérie. Pred umývaním elektrobicykla treba batériu vždy z neho vybrať.  Kontakty elektrosystému udržiavajte v čistote a suchu.

Nabíjanie batérie

Batérie s Li-ion článkami môžu byť nabíjané nezávisle od ich stavu nabitia. Integrovaný BMS kvalitných batérii komunikuje s nabíjačkou a chráni batériu pred preťažením pri nabíjaní. Prerušenia v priebehu nabíjania batérii neškodia. Dôležité upozornenie: batérie elektrobicykla smú byť nabíjané výlučne k nim patriacimi nabíjačkami. V opačnom prípade môže dôjsť k neopraviteľným poškodeniam a k strate záruky.

nabíjanie batérie

Nabíjanie by malo prebiehať v ideálnom prípade pri izbovej teplote. Keď dojazdíte (hlavne v horúcich alebo chladných podmienkach), nechajte batériu pred nabíjaním chvíľu odpočinúť, tzv. vytemperovať. Čas nabíjania je závislý od viacerých faktorov. V prvom rade je to kapacita batérie. 300 Wh batériu nabijete pochopiteľne rýchlejšie ako 750Wh. Okrem toho výrobcovia dodávajú nabíjačky s rôznym výkonom. Rýchlonabíjačky môžu mať výkon 6, či dokonca 10 Ampérov. Ich nevýhodou môže byť väčší rozmer a vyššia hmotnosť. A tak si možno na dovolenku do kufra radšej zbalíte malú, 2A nabíjačku a budete tam batériu nabíjať aj celú noc…  Ak máme ale uviesť orientačne čas nabíjania, zoberme si štandardnú 4A nabíjačku a 500Wh batériu: 50% nabijete zhruba za 2 hodiny, úplne vybitú na 100% za 4,5 hodiny.

Dojazd na jedno nabitie

Pre mnohých ebajkerov je toto kľúčová otázka, na ktorú však neexituje jednoznačná, všeobecne platná odpoveď. Môže to byť menej ako 20km, ale aj výrazne viac ako 100 kilometrov. Vplyv na dojazd má množstvo rôznych faktorov: stupeň podpory, spôsob jazdy, odpor vzduchu, hmotnosť jazdca, tlak v pneumatikách, terén, sila a efektivita motora, no a samozrejme aj kapacita samotnej batérie. Aký je povrch? Jazdím po asfaltovej ceste, či na mäkkom lesnom povrchu? Po rovine, či s prudkými a dlhými stúpaniami? Tlačím silno do pedálov, či šliapem vo vyššej kadencii? Treba rátať aj s tým, že v zime (v teplotách pod 10°C) je spotreba energie z batérie citeľne vyššia. Riešení pre zvýšenie dojazdu elektrobicykla je viacero. Dobíjanie batérie na dobíjacích staniciach, prípadne nosiť so sebou v ruksaku druhú, náhradnú batériu. Niektorí výrobcovia elektrobicyklov ponúkajú dokonca ebajky s dvomi batériami priamo v/na bicykli. Kapacita takéhoto systému sa tak môže pohybovať aj nad 1000Wh. Riešením pre stále populárnejšie light ebajky s menšími batériami sú tzv. range extendery – ľahké doplnkové zdroje energie.


dojazd elektrobicyklaSikovnú kalkulačku dojazdu, ponúka nemecký Bosch.

Pridaj komentár

Súvisiace články