1. špecializovaná sieť na predaj a servis elektrobicyklov

Súvisiace články

Aj keď Shimano motory montujú mnohí výrobcova do svojich horských elektrobicyklov, je v poslednej dobe okolo vývoja týchto japonských motorov trochu tichšie. EP801 len vystriedal svojho osvedčeného predchodcu EP8. Shimano EP801 má priniesť viac sily, viac funkcii a širšiu škálu použitia.

motor shimano ep801

Shimano je už desaťročia neodmysliteľnou súčasťou cyklistického sveta. Či už brzdy, radenia, alebo ostatné diely – Shimano patrí k najväčším výrobcom komponentov na svete. Zároveň patrí aj k priekopníkom v e-bike oblasti a hrá v nej od začiatku dôležitú úlohu. Shimano motory sú na trhu silne zastúpené a používajú sa v celom spektre elektrobicyklov. Najnovší motor Shimano EP801 bol predstavený v roku 2022 a vystriedal osvedčenú EP8. Tak, ako jeho predchodca, sa Shimano EP801 radí na špičku v portfóliu a stavia sa nad o niečo lacnejší, ale konštrukčne a výkonovo takmer rovnaký  Shimano EP6. Ten je kvôli lacnejšiemu hliníkovému telu o niečo ťažší. Nový model síce vychádza z obľúbeného motora Shimano EP8, bol ale ešte prepracovaný po softvérovej aj hardvérovej stránke. Ponúka nielen viac maximálneho výkonu, ale aj silnú podporu v širšej škále kadencie. EP801 umožňuje aj prepojenie s novou skupinou radenia Shimano XT Di2. Ďalšou novinkou je Shimano-ABS, ktoré bolo vyvinuté v spolupráci s firmou Blubrake. Má umožniť bezpečné brzdenie, hlavne na vlhkých povrchoch.
Ďalšou verziou motora Shimano EP801 je EP801 RS. Jeho hardvér je založený na normálnom  EP801 a líši sa od neho len nálepkou RS. Ale softvér obmedzil maximálny krútiaci moment z 85 na 60 Nm. EP801 RS sa montuje len na light-E-MTB Orbea Rise. Podobne ako Bosch disponuje Shimano dobrou a globálnou sieťou. Ako kontaktné miesta slúžia Shimano Service centrá, ktoré nájdete v každom väčšom meste. Tam máte možnosť nechať si svoj bicykel skontrolovať a opraviť. Už niekoľko rokov ponúka Shimano aj servisnú podporu pre batérie tretích výrobcov, čo je značným prínosom pre výrobcov elektrobicyklov a ich užívateľov.

Aj keď si pri pohľade na motory Shimano EP801 a EP8 zvonka nevšimnete žiaden rozdiel, vo vnútri sa zmenilo veľa. Prerobená nebola len kompletná elektronika, ale aj maximálny výkon stúpol z 500 na 600 Wattov. Tým a svojim krútiacim momentom 85 Nm sa (aspoň papierovo) vyrovnáva motoru Bosch Performance Line CX. Čo sa týka hmotnosti, je Shimano EP801 s 2,7 kg rovnako ťažký, ako jeho predchodca a patrí k ľahším Full-Power motorom. Napájaný môže byť buď batériami Shimano s kapacitou 504Wh alebo 630Wh, alebo môžu výrobcovia bicyklov použiť batérie tretích výrobcov. Preto na niektorých ebajkoch so Shimano motorom EP801 nájdete aj  700 Wh batérie. Kvôli novej elektronike a BMS nie sú batérie z EP8 kompatibilné s motormi EP801.

EP800 vs EP801

Displeje a ovládače z Shimano EP8 sú kompatibilné aj s novým EP801 modelom. Najčastejšou kombináciou býva minimalistický Shimano EM800-L ovládač s dobrou ergonómiou a haptikou a displej SC-EM800. Farebný displej je chránený vedľa predstavca, zobrazuje stav batérie v 20 percentných krokoch a je dobre čitateľný aj pri priamom slnečnom žiarení. Okrem toho zobrazuje dynamiku motora, rýchlosť a aktuálne zvolený stupeň podpory. Zobrazenie na displeji je prehľadné, redukované na to najdôležitejšie, aby jazdec nebol zaneprázdnený nepotrebnými informáciami. Alternatívou je aj malý čierno-biely displej, ktorý je integrovaný do  SC-E5003 ovládača. K tomu sa po novom pridali aj ovládače a displeje, ktoré boli pôvodne určené k motoru EP6, sú ale kompatibilné aj so systémom EP801. Shimano má v programe aj minimalistický ovládač EW-SW310 bez displeja – pre čistý kokpit. Ďalší ovládač, umiestnený na hornej rámovej trúbke, zaberie rovnako málo miesta ako doterajší Shimano-Powerbutton, ale na šiestich LED informuje o stave batérie a zvolenom stupni podpory, podobne ako  Bosch System Controller.

Rozhraním k motoru je aplikácia E-TUBE PROJECT. V nej máte možnosť konfigurácie dvoch profilov podľa osobných preferencii. V Basic móde sa dá nastaviť sila, stupeň podpory a odozva motora v troch stupňoch Eco, Trail a Boost. Druhý, Fine-Tune mód umožňuje jemnejšie nastavenie podpory. Na prvý pohľad Vás možno zaskočí množstvo kriviek a grafov. Po krátkom zoznámení sa Vám ale umožní precíznu kontrolu motora vďaka 15-im jemne vyladeným stupňom podpory. To je niečo hlavne pre fanúšikov konektivity, ktorí sa radi hrajú s diagramami a číslami a chcú si charakter motora vyladiť do najmenšieho detailu. Pre všetkých ostatných je Basic mód úplne postačujúci. Žiaľ Shimano vypustilo z aplikácie E-TUBE RIDE funkciu navigácie a za týmto účelom si treba stiahnuť druhú aplikáciu. Navyše sa naplánovaná trasa nedá preniesť na displej a tak budete na navigáciu potrebovať mobil.

shimano etube

Shimano EP801 sa na traily vyznačuje svojim kultivovaným charakterom. Aj na najsilnejšom Boost móde v štandardom nastavení sa dá sila dobre dávkovať a reaguje predvídateľne. Pri rozbehu je však odozva o niečo priamejšia ako pri motore Bosch Performance Line CX, ktorý reaguje trochu zdržanlivejšie a hladšie. Pri jazde ale získavate vždy správnu dávku podpory a ani začiatočníka s nepravidelným šliapaním nezhodí motor zo sedla. Motor inteligentne prekrýva výkyvy kadencie a tak ho dokážu intuitívne ovládať aj začiatočníci. Aj pri nižšej kadencii poskytuje ešte citeľný výkon, čo je jednoznačným zlepšením v porovnaní s predchádzajúcimi Shimano motormi, vrátane EP8.
Ak by ste jazdili v skupine, kde sú ebajky s motormi Shimano EP8 a Bosch CX, ukáže sa hlavne pri prudkých výšlapoch značne väčšia sila motora Bosch CX. Ale dvihnutím maximálneho výkonu EP801 sa tento rozdiel znížil. V každom prípade aj laboratórne testy ukázali, že pri akejkoľvek kadencii prebieha krivka výkonu motora Shimano EP801 stále o niečo nižšie, ako pri motore Bosch Performance Line CX.

motor ep801 boost mode

Pri zmene z Boost módu do dynamického Trail módu, ktorý prispôsobuje silu podpory konkrétnej jazdnej situácii, nepocítite v štandardnom nastavení takmer žiaden rozdiel. Má lineárny charakter, veľmi podobný silnejšiemu Boost módu. Pre citeľnejší odstup a väčšiu progresiu sa dá v  E-TUBE aplikácii Trail mód  trošku znížiť. V kombinácii s novou skupinou radenia Shimano XT Di2 prináša pohon EP801 niekoľko chytrých noviniek. S funkciou FREE SHIFT je umožnené, ako pri motore  Pinion MGU E1.12, meniť prevody bez pedálovania. AUTO SHIFT samostatne rozpoznáva jazdné scenáre a následne automaticky volí správny prevod. Pre jazdcov, ktorých príliš nebaví prehadzovanie, je to určite skvelá funkcia. Trailoví nadšenci však asi s automatikou nebudú spokojní, pretože nie je až taká dynamická a variabilná.
Na rovných lesných cestách motor Shimano EP801 príjemne bzučí a patrí tak k najtichším Full-Power motorom. Akonáhle sa ale začne trail skláňať smerom dole, mení sa zvuková kulisa a hlavne v drsnom teréne sa ozýva typické klepotanie, ktoré bolo veľkým mankom už pri staršom Shimano motore EP8. Tento zvuk je však závislý aj od bicykla, v ktorom je motor namontovaný – pretože tu svoju rolu zohráva rezonancia rámu bicykla.

Záver

Motor Shimano EP801 nie je síce žiadnou revolúciou, ale o to viac zmysluplnou evolúciou. V praxi presviedča svojim kultivovaným charakterom, začiatočníka nezaskočí drsným správaním. Tým sa blíži k motoru Bosch Performance Line CX, svojou silou však nedosahuje na najsilnejšie motory. Systém pohonu dopĺňa široká ponuka displejov, ovládačov a batérii, na čom sa podieľajú aj tretí výrobcovia. Celkovo dobrý dojem ruší len klepotanie pri zjazde.

Tops

  • Kultivovaný charakter motora
  • Prirodzený pocit pri jazde
  • Pokrýva širokú škálu použitia
  • Výber batérii od tretích výrobcov

Flops

Hlasné klepanie v drsnom teréne

Pridaj komentár

Súvisiace články