1. špecializovaná sieť na predaj a servis elektrobicyklov

Súvisiace články

P ako Panasonic aj ako pionier. Tento japonský výrobca je – a to vie málokto –  skutočným priekopníkom v oblasti e-bike motorov.
Motor Panasonic GX Ultimate s krútiacim momentom 95 Nm patrí
k najsilnejším stredovým pedelec motorom. 

Je zrejme málo známou skutočnosťou, že Panasonic patrí k najstarším výrobcom e-bike motorov. Panasonic bol pomerne ďaleko vo vývoji zadných motorov (s rekuperáciou), no po príchode stredových motorov smerovala táto línia k úpadku.  V roku 2021 bol predstavený motor Panasonic GX Ultimate a odvtedy je vlajkovou loďou v portfóliu. S 95 Nm krútiaceho momentu je najsilnejším nielen zo všetkých Panasonic motorov, ale prekonáva aj motory konkurenčných výrobcov. Motory Panasonic montuje stále viac výrobcov a to na všetkých typoch elektrobicklov, GX Ultimate je svojou charakteristikou určený pre horské, prípadne krosové ebajky. 

motor gx ultimate

Aj napriek značnej sile neváži tento motor veľa – 2,95 kg. Je teda len o 150 g ťažší ako najsilnejší Bosch Performance Line CX Race. Japonci z Panasonicu nechali výrobcom ebajkov možnosť používať batérie a diely od tretích výrobcov. Výrobcovia ako Simplo, BMZ alebo FIT ponúkajú kompatibilné batérie s rôznou kapacitou.

Panasonic GX Ultimate má štyri stupne podpory. Okrem troch klasických módov  Eco, STD a High máte k dispozícii aj dynamický automatický mód Auto, ktorý prispôsobuje silu podpory konkrétnemu spôsobu jazdy. Dynamický automatický mód môže byť pre niekoho na rovine až príliš agilný a neprirodzený, ale za to ho oceníte pri šliapaní hore trailami. Tu je totiž sila, ktorú dáva, ešte o niečo  exaktnejšia a citlivejšia ako v najsilnejšom móde a značnú silu motora tu zvládate trochu jednoduchšie. Pre porovnanie: eMTB mód Bosch motorov je ešte citlivejší. V najvyššom móde High  je podpora Panasonic motora skutočne silná a to aj pri nízkej frekvencii šliapania.  To je citeľné jednak v praxi, ale dokázali to aj laboratórne testy. Mechanický výkon nastupuje rýchlo a svoj maximálny výkon dosiahne Panasonic GX Ultimate už aj pri nízkej frekvencii šliapania. Vďaka tomu môže aj menej trénovaný jazdec v sede dosiahnuť veľký výkon pri malej námahe.

Na druhej strane však môže mať začiatočník viac práce pri „skrotení“ tohto trošku drsne ladeného motora. Kvôli rýchlej, priamej odozve v najvyššom stupni podpory je GX Ultimate citeľne prudší a ťažšie ovládateľný ako napr. Bosch Performance Line CX.  Na 25 km/h hranici je vysadenie motora oveľa citeľnejšie a pôsobí, akoby motor namiesto postupnej odmlky jednoducho zrazu vypol. Skúsení jazdci dokážu v technických výšlapoch využiť dlhý dobeh  motora, vďaka ktorému sa dajú ľahko prekonať schody či iné prekážky. Avšak na rýchle zastavenie musíte riadne brzdiť, aby ste prekonali silu dobiehajúceho motora. Keďže má tento motor pôvodne drsnejšie ladenie a silný dlhý dobeh, bolo by vhodné si charakteristiku jeho módov upraviť pomocou aplikácie. Tým by sa stal veľmi prijateľný pre širšie spektrum užívateľov.  

motory panasonic

Okrem najsilnejšieho GX Ultimate má Panasonic v portfóliu dva ďalšie motory: GX Power Plus je so svojimi 75 Nm krútiaceho momentu  a váhou 3 kg určený pre športovú jazdu v prírode. Výrobcovia ho často montujú na krosové, trekkingové ale aj horské elektrobicykle. Na jazdu do mesta, cestu do práce, či výlety je koncipovaný Panasonic GX Power. Je to klasický stredový motor s výkonom 250 W a krútiacim momentom 60 Nm. Jeho hmotnosť je cca. 3,2 kg.

 

 

Záver

Panasonic GX Ultimate presviedča svojou veľkou silou, chýba mu ale trochu kultivovanosti v ladení. Skúsení jazdci ho dokážu udržať na uzde, začiatočníkov môže rýchlo zaskočiť. Práve pre nich by bola žiadúca možnosť vlastnej úpravy charakteristiky motora cez aplikáciu. Čo sa týka konektivity je však Panasonic GX Ultimate za svojou konkurenciou.

 

Tops

  • Skvelý pri stúpaniach

 

Flops

  • Drsná charakteristika motora
  • Sila sa dá pomerne ťažko zvládať

 

 

Pridaj komentár

Súvisiace články