1. špecializovaná sieť na predaj a servis elektrobicyklov

Súvisiace články

Aj keď motor Yamaha PW-X3 montujú len niektorí výrobcovia elektrobicyklov (najznámejší z nich zrejme Haibike a tiež nemecký R Raymon),  je tento motor s krútiacim momentom 85 Nm a relatívne nízkou váhou 2,75 kg silnou konkurenciou iných výrobcov.

yamaha pw-x3

Pri značke Yamaha myslia mnohí asi skôr na výborné motorky alebo štvôrkolky – a hudobné nástroje. Ale tomuto japonskému výrobcovi nekoluje v krvi len benzín a hudba. Už roky úspešne vyrába aj motory pre elektrobicykle. Prvé horské bicykle s motorom Yamaha sa objavili už roku 2013!  PW-X3 nie je meno robota z filmu Star-Wars, ale označenie motora, ktorý bol predstavený v roku 2022 a vystriedal svojich predchodcov PW-X a PW-X2. Na modelový rok 2024 predstavila  Yamaha motor PW-XM, ktorý však nemá aktuálny PW-X3 nahradiť, ale má ako vlajková loď doplniť portfólio. Vychádza z motora PW-X3, ale namiesto hliníkového má ľahší magnéziový kryt. Ale skutočne nový motor s novými funkciami to nie je. V porovnaní s motormi  Bosch a Shimano sa Yamaha motory objavujú len u niekoľkých výrobcov elektrobicyklov. Predovšetkým je to ebajk priekopník Haibike, ale aj jeden z najväčších svetových výrobcov bicyklov GIANT. Okrem toho predáva Yamaha od roku 2020 aj svoje vlastné horské elektrobicykle s PW-X3 motorom. V prípade problémov majú predajcovia k dispozícii  diagnostický softvér a ako jeden z mála výrobcov ponúka Yamaha náhradné diely pre rýchlu a efektívnu opravu. 
A zo skúseností zákazníkov vieme, že motory Yamaha sú veľmi spoľahlivé a technické problémy sa objavujú veľmi zriedkavo!

pw-x2 vs pw-x3

Aj keď nie je Yamaha PW-X3 masovo rozšírená, nemusí sa,  prinajmenšom svojimi parametrami, skrývať pred konkurenciou. Má rovnako ako líder na trhu – Bosch Performance Line CX – 85 Nm krútiaceho momentu. Čo sa týka hmotnosti, patrí so svojimi 2,75 kg k ľahším Full-Power motorom, má dokonca o 150 g menej ako Bosch CX alebo zhruba rovnako ako jeho Race verzia. V oblasti hardvéru ponúka Yamaha vlastné riešenia, ale ponúka výrobcom elektrobicyklov použiť komponenty tretích výrobcov.  Samotná Yamaha ponúka napr. šesť modelov batérii s kapacitami 400, 500 a 600 Wh. Batérie s väčšou kapacitou získavajú výrobcovia ebajkov od tretích výrobcov ako napr. Simplo. Yamaha systém sa dá ovládať rôznymi ovládačmi a displejmi. Tu sú Japonci veľmi „kreatívny“ a nazvali displeje písmenami ABC. Display A kombinuje ovládač a displej v jednom a upevňuje sa na ľavú stranu riadidiel. Nájdete na ňom najdôležitejšie informácie ako stav batérie, zvolený stupeň podpory alebo rýchlosť jazdy. Display B pozostáva z malého ovládača na ľavej strane  riadidiel a 3”- displeja v strede riadidiel. Rovnako ako Display A zobrazuje najdôležitejšie údaje a navyše kadenciu, priemernú a najvyššiu rýchlosť. Display C kombinuje ovládač s 2,8”-farebným displejom a okrem štandardných informácii obsahuje funkciu navigácie cez aplikáciu Komoot.

A v neposlednom rade ponúka Yamaha ešte Interface X. Tento kompaktný ovládač na riadidlách sa vyznačuje výbornou ergonómiou a prispieva k čistému dizajnu kokpitu. Pre niekoho však môže byť LED-Display až príliš minimalistický. LED ukazujú len stupeň podpory a stav batérie. Originálne je v každom prípade jeho uchytenie prostredníctvom špeciálneho spacera na predstavci. Pre viac informácii je potrebné pripojiť cyklopočítač (Sigma, Garmin, Echowell), pretože Yamaha vlastnú aplikáciu neponúka.

yamaha interface x

ňS motorom Yamaha PW-X3 máte k dispozícii 5 stupňov podpory – ECO, ECO+, STD, HIGH a EXPW a jeden automatický mód. Rovnako ako pri motoroch Bosch alebo Shimano automatický mód prispôsobuje podporu konkrétnej situácii počas jazdy. Aby ste sa pri PW-X3 dostali k automatickému módu musíte dlhšie podržať hornú šípku na ovládači. Na displeji Interface X je orientácia vo farebných diódach menej intuitívna a nemusí byť každému na prvý pohľad jasné, ktorý stupeň podpory je práve zvolený.  Spontánne prepínanie na traily môže za istých okolností nebezpečné, pretože na pár sekúnd strácate správny úchop riadidiel. V porovnaní Bosch eMTB módom nie je  automatický mód na PW-X3 až taký progresívny.  Motor Yamaha preto pôsobí menej živo a v technických výšlapoch mu v tomtpo móde chýba dynamika.

Po prepnutí na EXPW mód motor rázne zaberie a je značne prudší ako Bosch Performance Line CX. Ráznejšia je len verzia CX-Race v Race móde. Skúsení jazdci dokážu s priamou silou zaobchádzať a využiť ju na rázne zrýchlenie z úzkych zákrut alebo v rýchlych výšlapoch. Začiatočníkov ale môže rýchlo prekonať. Keď stojíte a zatlačíte silno do pedálu motor rázne zaberie – a ak to nečakáte, môže Vás to prekvapiť alebo to môže viesť až k nebezpečným situáciám. Dôvodom je, že softvér v týchto situáciách reaguje na tlak na pedále bez snímania kadencie. Pri nižších rýchlostiach a nižšej kadencii poskytuje Yamaha dostatok sily, ale pri vyšších rýchlostiach a stúpajúcej kadencii dochádza PW-X3 dych. Bosch Performance Line CX alebo Panasonic GX Ultimate sú ladené inak- pracujú efektívne vo vyšších kadenciách.
Čo sa týka hlučnosti sú na tom Yamaha PW-X3 a Bosch Performance Line CX zhruba rovnako. Yamaha je síce počuteľná, ale nie rušivo a okolitý hluk či hluk jazdy ju prekryjú.  

Záver

Yamaha PW-X3 je veľmi silný motor, čo má svoje plusy aj mínusy. Jeho rázne ladenie môže robiť spočiatku hlavne začiatočníkom ťažkosti pri jeho zvládaní. Hardvér, ktorý ponúka samotná nemusí podľa niektorých patriť k najmodernejším, ale výrobcovia elektrobicyklov majú možnosť vývoja vlastných riešení. Yamaha nemá aplikáciu na úpravu jazdných módov, navigáciu a pod., v čom je konkurencia značne popredu.  Nový variant PW-XM bude vďaka svojmu magnéziovému telu ešte ľahší. Ale nebude to úplne nový motor a nedostatky, ktoré sme spomínali neodstráni.

yamaha pw-x3

Tops

  • veľká sila, hlavne v nižšej kadencii
  • možnosť pre výrobcov elektrobicyklov vyvíjať vlastné riešenia

Flops

  • drsné ladenie motora
  • nedostatky v oblasti konektivity, žiadna aplikácia
  • obťažnejšia voľba módov na traily

Pridaj komentár

Súvisiace články