Dochádzať do práce na bicykli sa spája s výhodami i nevýhodami. Azda tou najnepríjemnejšou nevýhodou je potenie sa. V práci totiž málokedy býva možnosť osprchovať sa. Niekomu to možno nevadí, ale vďakabohu väčšina po spotenej „vôni“ netúži. Či v takejto situácii dokáže pomôcť ebajk, na to sa zamerali výskumníci z európskej centráli spoločnosti Shimano.
Keď teploty na jar vystúpia nad 15 stupňov, v uliciach miest sa zrazu objaví o dosť viac cyklistov. Navyše stále sa zväčšujúce zápchy v mestách dávajú zelenú práve cyklistom, ktorí takto riešia dlhé minúty čakania či posúvania sa v kolónach. A tak sa do práce či za povinnosťami radi presúvame na bicykli. Bohužiaľ, dochádzať do práce na bicykli, obzvášť v letných teplotách, sa spája s celým radom nepríjemností. Telo obliate potom, škvrny na oblečení, v horšom prípade aj nepríjemný puch, to skoro každého od cesty na bicykli spoľahlivo odradí. Dokonca i keď máte možnosť sa v kancelárii umyť, večné pranie, sušenie, prezliekanie spojené s prenášaním náhradného oblečenia, vás čoskoro prestane baviť. Keďže v posledných niekoľko rokov prudko stúpa obľuba ebajkov,výskumníci z európskej centrály Shimano sa rozhodli ziistiť, či práve elektrobiky môžu pomôcť tým, ktorí sa do zamestnania chcú dostať pohodlne a pokiaľ možno bez jedinej kvapky potu.
Bicykel a ebajk na ostrie noža
Jedna z prvých štúdií svojho druhu si kládla za cieľ zmerať rozdiel medzi tým, ako sa cyklista potí na bežnom bicykli a ako na bicykli s elektrickou asistenciou, a to v priebehu obyčajnej cesty do práce uskutočnenom v ľubovoľnom európskom meste. Orem objemu potu sa výskumníci zamerali tiež na celý rad ďalších premenných, ako je napríklad výkon, telesná teplota, srdcová frekvencia či rozdiel v subjektívnom vnímaní záťaže. Účastníci výskumu šliapali 30 minút v miestnosti s teplotou 28 stupňov Celsia najprv na bežnom bicykli a neskôr na ebajku.
Konečné výsledky boli naozaj mimoriadne zaujímavé:
- jazdec na elektrobicykli sa potil 3.1x menej než jazdec na bežnom biku, čo zodpovedá približne 350 mililitrom potu,
- jazdec na elektrobicykli mal cieľovú tepovú frekvenciu o 63 tepov za minútu nižšiu než jazdec na bežnom biku,
- jazdec na bežnom bicykli mal priemernú telesnú teplotu o 0.9 stupňa Celsia vyššiu než jazdec na elektrobiku.
Na oblečení jazdcov na ebajoch zanechal pot iba malé či dokonca vôbec žiadne stopy. Veľmi nízka bola tiež úroveň ich fyziologického stresu. Účastníci testu na bežných mestských bicykloch mali odev skoro úplne premočený a mieru námahy hodnotili ako dosť vysokú. Kľúčové rozdiely medzi oboma skupinami teda boli:
- priemerná hodnota vnímania subjektívnej záťaže bola u jazdcov na elektrobicykloch označená známkou „ľahké až veľmi ľahké “ (1.6 boda), u jazdcov na bežných bikoch známkou „ťažké“ (4.1 boda),
- priemerná telesná teplota bola u jazdcov na elektrobikoch 37.5 stupňa Celsia, u jazdcov na bežných bikoch 38.4 stupňa Celsia.
Rýchlejšie, pohodlnejšie a bez jedinej kapky potu
„Táto štúdia jednoznačne dokazuje, že elektrobicykle sú skvelým dopravným prostriedkom pre jazdu mestom. S elektrobikmi vybavenými asistenčnými motormi môžete zostať bez kvapky potu a doraziť na miesto určenia rýchlejšie a pohodlnejšie ako pri využití mnohých iných spôsobov dopravy,“ poznamenal k výsledkom štúdie zástupca značky Shimano Pieter Vincent. Hlavný vedecký pracovník agentúry Sports Science Jak Wilson na to konto dodáva: „Zistenia tejto štúdie dokazujú, že na elektrobicykli sa môžu cyklisti dopraviť do zamastnania, hoci sa nemusia obávať nadmerného potenia či fyzickej námahy.“
Poznámka: Testovací jazdci používali elektrobicykel s pohonom Shimano Steps E6100