Krytý cyklochodník pre elektrobicykle vinúce sa nad preplnenými ulicami veľkomiest? Práve tak vidia zástupcovia automobilky BMW budúcnosť mestskej mobility. Projekt E3 Way bol predstavený na veľtrhu v Šanghaji a je ideálne riešenie pre preplnené čínske mestá.
Projekt E3 Way stavia na jednoduchých principoch známych z mnohých európskych diaľníc. Pri ceste za prácou či turistickými zaujímavosťami si vyberiete jedno z nástupných miest, zaradíte sa do premávky a pri zjazde zaplatíte poplatok podľa počtu najazdených kilometrov. Pokiaľ ebajk nevlastníte, na nástupnom mieste si ho môžete požičať a následne vrátiť, kdekoľvek sa vám to hodí. Maximálna rýchlosť jazdy je dopravnými špecialistami stanovená na 25 km/h.
Myšlienka krytých a do istej miery úplne uzavretých cyklotrás vinúcich sa vysoko nad ulicami núti spomenúť si na slávny projekt vizionára Elona Muska. „Je to taký náš malý Hyperloop,“ vyhlásil v jemnej irónii riaditeľ BMW Technology Office China Markus Seidel. Hoci sa toto porovanie môže zdať smiešne, ak odhliadneme od mnohých zjavných odlišností, v oboch prípadoch hovoríme o rýchlom, čistom a nesmierne efektívnom riešení dopravy v moderných metropolách. A zatiaľčo projekt Elona Muska je stále skôr hudbou budúcnosti, kryté cyklochodníky môžu byť už čoskoro realitou.
Že je v Číně po podobných projektoch dopyt, dokazuje nedávno otvorený 8-kilometrový nadzemný cyklochodník v prístavnom meste Siamen, ktorý spája tamojšiu rezidenčnú štvrť s tromi obchodnými oblasťami. Ďalší posun v tejto oblasti pripravuje práve BMW, ktoré v spolupráci s univerzitou Tongji University vyprojektovalo zhruba 20 kilometrov dlhý úsek E3 Way, ktorý by mal už čoskoro vyrásť v samotnom centre Šanghaja.