1. špecializovaná sieť na predaj a servis elektrobicyklov

Súvisiace články

11 tipov ako si zvýšiť dojazd elektrobicykla

Potrebujete pre zvýšenie dojazdu svojho elektrobicykla väčšiu kapacitu batérie? Možno, ale to nie je jediné riešenie. Vďaka správnej technike jazdy a niekoľkými trikmi sa dá dojazd výrazne zvýšiť – a to aj bez investovania do ďalšej výbavy! Pripravili sme pre Vás najdôležitejšie tipy a rady.

Ten, kto je infikovaný vírusom horskej elektrocyklistiky, chce už len jedno: jazdiť rýchlejšie, vyššie a ďalej! Veľkým problémom a častou brzdou zábavy je však kapacita batérie. Preto sa mnohým javí kúpa druhej batérie ako nevyhnutná. Existuje však niekoľko trikov, ktorými sa dá dojazd značne zlepšiť bez toho, aby ste museli opäť siahnuť do vrecka. Horské elektrobiky sú hybridne poháňané stroje (motor a svaly), ktoré potrebujú predovšetkým jedno: správne zladenie medzi človekom a mašinou. Nasledujúce tipy sa týkajú jednak nastavenia bicykla ako aj spôsobu jazdy na ňom. Pretože často je to práve faktor – človek (jazdec), ktorý dojazd ebajku extrémne znižuje.

  1. Menej tlaku v pneumatikách, lepšia trakcia

Často akceptovaným mýtom je, že väčší tlak v pneumatikách znižuje valivý odpor – hlavne v teréne. Je to však úplný omyl. Práve pri e-mountainbikoch je nižší tlak pri stúpaní do kopca dôležitý – sila pohonu sa lepšie prenáša na povrch. Prešmykovanie je najväčším nepriateľom dojazdu. Odporúčame preto, v závislosti od štýlu jazdy a hmotnosti, 0,9–1,3 bar pre „Plus“ plášte a 1,6–2,0 bar pri 2,4″ širokých plášťoch.

Fotka spravny tlak v pneumatike elektrobicykla

Nízky tlak v pneumatikách zabezpečuje trakciu a umožňuje kolesám ľahšiu priechodnosť cez nerovnosti.

  1. Open your mind – otvor svoj tlmič

Lockout je ako predajný argument pri horských ebajkoch úplne nadbytočný. Blokovanie vidlice a zadnej stavby nielenže znižuje komfort, ale stojí Vás aj energiu z batérie. Otvorený a správne nastavený tlmič umožňuje kolesám ľahšie rolovanie cez prekážky, namiesto toho, aby ostali na nich visieť. Takže prst dole z Lockout páčky!

  1. Bez duše, menej problémov

S dušou v plášti nielenže rastie riziko defektu, ale aj klesá dojazd. Bez duší (Tubeless) nasadené plášte sa dokážu lepšie prispôsobiť povrchu a mierne odpružujú malé nerovnosti. Vďaka tomu kolesá menej visia na prekážkach a lepšie cez ne rolujú.

  1. Vhodné stupne podpory

„Tak málo, ako je len možné, tak veľa, ako treba“, tak znie motto pri voľbe stupňov podpory. Jazdiť len na Eco móde, to asi nie je veľká zábava. Kto sa ale nechá ťahať do kopca len motorom, spáli rýchlo všetku energiu v batérii.

  1. Veľká kazeta, veľký vplyv

Veľká kazeta so 46 alebo 48 zubovým pastorkom neumožňuje len výšlapy do veľkých stúpaní. Zároveň aj uľahčuje pedálovanie v správnej frekvencii otáčok – a to je pri elektromotoroch rozhodujúce pre udržanie ich vysokej efektívnosti.

Fotka kazety elektrobicykla s vela prevodmi

Široká škála prevodov je na E-Mountainbiku povinnosťou.

  1. Dobre namazané

Trenie zabíja dojazd, hlavne pri radení. Sila, ktorá sa stráca na ceste medzi motorom a zadným kolesom, nemôže byť transformovaná na pohon. Čistý a namazaný pohonný systém je preto podstatný. Najlepšie je reťaz po každej dlhšej jazde očistiť suchou handrou a ľahko namazať.

  1. Optimálna frekvencia šliapania

Ako sme už spomínali, frekvencia šliapania je rozhodujúca. Väčšina pohonov pracuje veľmi efektívne v oblasti od 75 otáčok. Kto sa nechá svojim bicyklom ťahať s nízkou frekvenciou, dospeje rýchlo k prázdnej batérii. Zájsť ďalej znamená preto rýchlejšie šliapať, aj keď to niekomu môže spočiatku pripadať neprirodzené alebo príliš rýchle. V takom prípade sa človek jednoducho musí prispôsobiť vysokým frekvenciám, pri ktorých sa motor nachádza v optimálnej oblasti účinnosti.

Fotka rýchleho šliapania

Kto chce jazdiť ďalej, musí rýchlo šliapať!

  1. Predvídavý spôsob jazdy (voľba stopy)

Aby tlmič a vidlica nemuseli pohlcovať hrubé nerovnosti, je dôležitý predvídavý spôsob jazdy. Namiesto drania sa cez korene a kamene, oplatí sa prekážky obchádzať. Časom sa človek čoraz lepšie naučí čítať terén. Zrak by mal preto smerovať niekoľko metrov pred predné koleso.

Ilustračná fotka predvídavá jazda

ísť rovno cez kamene by bolo rýchlejšie, obísť ich zľava ale šetrí batériu.

  1. Razantne do zákruty

So správnou technikou prechádzania zákrut získate dynamiku, vďaka ktorej budete pri výjazde zo zákruty musieť menej šliapať – aj to šetrí silu a batériu.

Ilustračná fotka razantne do zákrut

Vonkajšie línia zákrut je väčšinou plochejšia – je síce dlhšia, ale šetrí energiu.

  1. Toč dookola!

Kto sa v aute stále hrá plynovým pedálom, zbytočne plytvá palivom. A tak je to aj pri E-Bike. Kruhové a konštantné šliapanie s rovnomerným tlakom zabezpečuje rovnomerný signál pre motor – to šetrí energiu.

  1. Menej hmotnosti, viac dojazdu

Hmotnosť systému pozostávajúceho z horského ebajku a jazdca (spolu s výbavou) enormne ovplyvňuje dojazd. Preto je rozhodujúca celková hmotnosť. Tá sa dá najjednoduchšie redukovať kritický pohľadom do ruksaka – čo musím mať skutočne so sebou? Hmotnostný tuning na samotnom bicykli je väčšinou málo významný, radšej sa treba pozrieť na seba. Dobrá správa: čím viac budete jazdiť na horskom ebajku, o to viac sa podarí zhodiť vlastnej váhy a Vaše dojazdy stúpnu! Veľa zábavy!

Najľahšie a najvýznamnejšie sa dá ušetriť hmotnosť v ruksaku.

Fotka - Hmotnosť rupsaku sa počíta.

Text a foto: Christoph Bayer

Zdroj: http://ebike-mtb.com/en/11-tips-increase-battery-range-e-bike/

Preklad: ebajk.sk

Jedna odpoveď

  1. Dobrý deň!
    Mal by som záujem o el. trojkolku. Zaujímalo by ma, či pridaním ďalšej batérie by sa dosiahol dlhší dojazd, napr. 100 km – samozrejme u vozítka, ktoré by konštrukčne druhej batérii vyhovovalo. Pokiaľ to možné je, budem povďačný za tip, ktorá trojkolka by bola na to vhodná.Ďakujem za láskavosť.

Pridaj komentár

Súvisiace články