Elektrobicykel nie je „Babeta“.
Vo všeobecnosti sa menom Elektrobicykel označuje spojenie bicykla, elektromotora a batérie v prakticky akejkoľvek konštrukcii a zásade pre mnohoraké použitia. Pre takýto stroj sa z angličtiny zaužíval aj názov eBike (íbajk) alebo „ebajk“.
Otázky legislatívy však prenikli aj do tejto oblasti a v poslednej dobe sú takýmto označením predovšetkým myslené bicykle s asistovaným elektrickým pohonom, alebo tiež PEDELEC (z anglického Pedal Electric Cycle) alebo taktiež EPAC (Electically Powered Assisted Cycles).
Pod asistovaným pohonom sa rozumie pohon, ktorý sa pripája len v prípade, že sa na bicykli skutočne pedáluje. Kombinuje tak silu ktorou pedálujete a silu motora. Výsledný efekt takéhoto spojenia potom cítite ako zlahčenie pedálovania, alebo zrýchlenie vašej jazdy. Veľkosť pomoci je možné regulovať úrovňou asistencie, ktorú si zvyčajne môžete nastaviť z riadidiel počas jazdy.
Legislatívny rámec
Za akých podmienok sa z právneho hľadiska považuje elektrobicykel za bicykel?
Príslušné európske normy (najmä EN 15194 resp EN 15191) priemietnuté aj do národných legislatív štátov
EU a pridružených vyžadujú hlavne aby:
- Nominálny výkon pomocného motoru bol maximálne 250W
- Asistencia bola odpojená po prekročení rýchlosti 25km/h s toleranciou 10%
Elektrobicykel spĺňajúci tieto normy a požiadavky je z pohľadu zákona posudzovaný ako bicykel a teda jeho použitie je rovnaké ako bicykla
- Jazda po cyklocestách, ale aj cestách alebo lese
- Preprava vo vlaku, autobuse či električke
- Nie je potrebný vodičský preukaz
- Nie je potrebné zákonné poistenie či Evidenčné číslo (ŠPZ)
- Pravidlá pre použitie prilieb, osvetlenie bicykla …
Naopak elektrobicykel nespĺňajúci tieto podmienky je považovaný za motorové vozidlo !
Vývoj
Podobne ako u automobilov história elektrického pohonu u bicyklov siaha do prvopočiatkov rozvoja motorovej mobility teda do 19. storočia. Po prvých pokusoch však nastal významný útlm predovšetkým zdôvodnený nedostatkom efektívnych technológii. Až nedávna minulosť a komercializácia nových poznatkov, predovšetkým v regulácii krútiaceho momentu motora, zlacnenie a zmenšenie elektroniky a nové typy batérii priniesli požadovanú zmenu kvality a tým aj umožnili nástup éry súčasných elektrobicyklov. Dnešné kvalitné bicykle svojimi vlastnosťami, ako plynulé dávkovanie sily, jej celková veľkosť, efektívna spotreba, prirodzenosť, akou sa prejavuje spolu s výdržou výrazne prehovorili do ich významne rastúcej popularity.
Elektrobicykel sa stáva súčasťou dopravy, zábavy alebo športu. Predpokladá sa, že v krátkej budúcnosti môže elektrobicykel významne prehovoriť do riešenia dopravy pre svoju jednoduchosť, výnimočne nízku spotrebu, ekologičnosť a podporu zdravého životného štýlu.
A preto, tak ako 1x videné 100x prevyšuje počuté, nie je nad osobnú skúsenosť. Z tohto dôvodu plne doporučujeme odskúšanie si takéhoto bicykla osobne. Ak máte záujem kontaktujte nás radi vám túto skúsenosť sprostredkujeme.