Bosch Performance Line CX je jedným z najpopulárnejších e-bike motorov a nájdete na obrovskom množstve ebajkov. Dalo by sa povedať, že predstavuje akýsi etalón, podľa ktorého sa či už v praxi či v laboratórnych testoch porovnávajú motory iných výrobcov.
K jeho najvýstižnejšej charakteristike patrí veľká univerzálnosť. Je koncipovaný na športové offroad použitie, býva montovaný do tak do radikálnych horských bicyklov, ako aj do offroad ebajkov s hlbokým nástupom, do trekkingových, gravelových či dokonca mestských elektrobicyklov. Štatistiky hovoria, že každý tretí ebajk je osadený motorom značky Bosch. Vo väčšine národných, európskych či svetových dotazníkov sa Bosch každoročne objavuje na prvom mieste v obľúbenosti. To, že je táto značka tak silná, nespočíva len na veľmi dobrých produktoch, ale aj na dlhoročnej kvalite a priekopníckej práci tohto nemeckého koncernu. Pohon s označením Bosch Performance Line CX je na trhu už roku 2015 a prešiel odvtedy kontinuálnym vylepšovaním a vývojom. V roku 2021 bol zavedený Bosch Smart System, ktorý k systému pohonu pripojil chytrejšiu infraštruktúru a bázu pre budúce riešenia a vývoj. Zatiaľ čo motor a prevodovka prešli len malými hardvér zmenami, bol celkový systém s ovládačmi a displejmi kompletne prepracovaný, vrátane kabeláže a ďalších dielov. Aj preto nie je Bosch Smart systém kompatibilný so staršími Bosch motormi.
Bosch Performance Line CX získal aj internú konkurenciu: V roku 2022 bol predstavený Bosch Performance Line CX Race ako ešte športovejšia a silnejšia verzia v portfóliu. Okrem toho pribudol menší a výrazne ľahší Performance Line SX motor. Má síce menší krútiaci moment, 55 Nm namiesto 85 Nm, ale rovnaký maximálny výkon ako CX. To, v čom mal Bosch predtým slabinu, je dnes jeho silnou stránkou: konektivita a individualizácia, ako aj modulárnosť systému vďaka rôznym batériám, displejom a ovládačom. A v neposlednom rade – asi žiaden výrobca ebajk systémov nemá takú hustú a globálnu servisnú sieť ako Bosch!
Bosch Performance Line CX v detaile: hmotnosť, výkon, batérie
2,9 kg vážiaci motor Bosch Performance Line CX má krútiaci moment 85 Nm a maximálny výkon 600 Watt. V laboratórnom teste renomovaného skúšobného inštitútu Velotech bolo namerané, že v závislosti od kadencie dokáže jazdec pri svojom výkone už okolo 170 až 200 Wattov v Turbo móde z motora vyvolať maximálny mechanický výkon 600 Watt. Ak by ste v Turbo móde tlačili do pedálov silnejšie, viac výkonu z motora nedostanete. To aj zhruba zodpovedá výrobcom udávaný pomer podpory 340 %. Čisto matematicky to znamená: Keď tlačíte do pedálov 176 Wattmi, bude vlastný výkon podporovaný 3,4-násobne a dosiahnete tak z motora maximálny výkon 600 Wattov. Bosch Smart System, ponúka množstvo rôznych batérii, displejov a ovládačov, ktoré pripúšťajú množstvo konfigurácii. Pritom však Bosch nepripúšťa žiadne individuálne riešenia tretích výrobcov a všetci výrobcovia bicyklov môžu používať len originálne Bosch komponenty. Najväčšiu kapacitu má batéria Bosch PowerTube 750 so 750 Wh. Má značne vysokú hmotnosť – 4,38 kg a špecifickú energiu v prepočte 171 Wh/kg. To znamená, že má malú energetickú hustotu. Iné batérie s porovnateľnou kapacitou majú 200 Wh/kg, čiže lepší pomer hmotnosti a kapacity. Ak by ste chceli absolvovať dlhšie túry, môžete na svoj ebajk upevniť nový PowerMore 250 Range Extender s dodatočnými 250 Wh.
Len časť ponúkaných displejov a ovládačov je vhodná na ťažké traily a zjazdy. Veľmi vhodná je predovšetkým kombinácia displeja Bosch System Controller, integrovaného v hornej rámovej trúbke, s Mini Remote ovládačom, upevneným na riadidlách. Bezdrôtový ovládač a displej informujú prostredníctvom LED síce len o stave batérie a zvolenej podpore, ale máte čistý kokpit a výborné ovládanie motora. Alternatívou môže byť mohutnejší ovládač Bosch LED-Remote, ktorý slúži ako mini ovládač a System Controller v jednom. Aj tu si musíte vystačiť len s informáciami na LED. Pre viac informácii treba siahnuť po väčších displejoch Bosch Kiox 300 alebo Kiox 500. Pri aktivovanej navigácii poskytujú schematické zobrazenie trasy, ktorá uľahčuje odbáčanie na križovatkách. Kiox displeje sú však umiestnené na držiaku pred predstavcom, čím sú ohrozené v prípade pádu a pod.
Ale nielen batérie, displeje a ovládače sú súčasťou pohonného systému. Bosch má svoju eBike Flow aplikáciu, prostredníctvom ktorej si môžete sami nastaviť motor podľa vlastných predstáv a potrieb. Jednotlivé stupne sa dajú nastaviť v určitom rozsahu tak, že rozdiel od ostatných jazdných módov ostane vždy citeľný. Dajú sa prispôsobiť vo svojej dynamike, v maximálnom krútiacom momente, sile podpory ako aj rýchlosti (v rámci legislatívnej regulácie).
Pre lepšiu predstavu začiatočníkov sú prevedené nastavenia a ich vplyv na jazdu v vysvetlené – skvelé! Zatiaľ čo iní výrobcovia motorov presúvajú navigáciu do inej aplikácie, aplikácia Bosch eBike Flow App spája všetko v jednej. Dajú sa plánovať vlastné trasy, zobrazuje sa na nich zostávajúci dojazd podľa stupňa podpory. Takéto rozsiahle navigačné funkcie ponúka len hŕstka výrobcov. Ochrana pred krádežou eBike Alarm chráni bicykel lepšie pred dlhoprstými. Predpokladom je tu však Connect Modul a služba Premium Abo Flow+, ktorá je po prvých dvanástich mesiacoch spoplatnená ( 4,99 € za mesiac alebo 39,99 € ročne). So systémom Bosch Performance Line CX je kompatibilný aj Bosch ABS systém, ktorý posúva bezpečnosť jazdy na ebajku na novú úroveň.
Der Bosch Performance Line CX v praxi
Počas jazdy máte k dispozícii štyri stupne podpory: Eco, Tour+, eMTB und Turbo, z ktorých má každá odlišný charakter. Čo sa týka dynamických jazdných módov, stojí Bosch jednoznačne v popredí – ponúka jazdcovi hneď dva: Tour+ a eMTB. Oba prispôsobujú silu podpory konkrétnej situácii, takže počas jazdy nepotrebujete prepínať medzi jednotlivými stupňami. Mód Tour+ je slabší a hodí sa napr. na šetrenie batérie alebo pre ľahších jazdcov ako menej prudká alternatíva k silnejšiemu eMTB módu. V závislosti od jazdnej situácie a tlaku na pedále podporuje Tour+ v rozsahu 140 % až 340 %. Pritom je softvér veľmi presný a regulácia veľmi hladká. Pri výšlapoch so zodpovedajúcou technikou jazdy vďaka tomu ani na vlhkých koreňoch či kameňoch neprešmykujú kolesá. Cez prekážky na technických trailoch Vám vďaka svojmu silnému a dlhému dobehu možno viac pomôže eMTB mód. Bosch nazýva túto vlastnosť Extendend Boost. Turbo mód sa hlavne pri rozbehu prejavuje vo svojom štandardnom nastavení veľmi silno a až prudko a pri výšlape máte niekedy pocit, že sa proste len veziete. Rýchly nárast sily v Turbo móde môže na niekoho pôsobiť menej prirodzene a aj preto je tu možnosť individualizácie – všetky módy sa dajú nastaviť prostredníctvom eBike Flow aplikácie.
Bosch Performance Line CX sa vyznačuje predovšetkým svojim vynikajúcim správaním sa. Vďaka svojmu hladkému charakteru a veľkej pružnosti poskytuje pri výšlapoch veľkú silu, ktorá je zároveň dobre dávkovateľná. V najsilnejšom móde motor dvíha svoj mechanický výkon veľmi lineárne a udržiava ho v širokej škále kadencie. Svoj maximálny výkon dosiahne Bosch Performance Line CX už aj pri nízkej kadencii a pri telesnom výkone, ktorý dosiahne aj menej trénovaný jazdec v sede pri nie veľkej námahe. To napr. rovnako silný (85 Nm) Shimano EP801 motor nedokáže. Na prudkých výjazdoch drží krok s ešte silnejším Brose Drive S Mag.
Záver
Bosch Performance Line CX nie je najsilnejší, nie je najľahší a ani najtichší, ale aj tak je „alfa samec“! Je to skvelý univerzálny motor, ktorý sa výborne správa v najrôznejších podmienkach. K CX pribúda stále viac internej konkurencie: ešte silnejší Performance Line CX Race alebo výrazne ľahší SX motor s podobným maximálnym výkonom. Bosch predstavuje benchmark nie len čo sa týka jazdných vlastností, ale aj modulárnosti či globálne servisnej siete.
Tops
- vysoká univerzálnosť
- eMTB mód presne dávkujúci silu
- vysoká miera konektivity
- silná servisná sieť
Flops
- ťažká batéria a malá energetická hustota
menej prirodzený pocit z jazdy v Turbo móde