Elektrobicykel dnes už nie je žiadna novinka. Čoraz viac ľudí vníma a oceňuje pridanú hodnotu elektrického bicykla, vďaka ktorému si dokážu užiť parádnu jazdu aj tí menej trénovaní, vyrovnať sa s kondične zdatnejšími a spoločne zájsť ďalej, rýchlejšie či bez obáv z neznámeho terénu alebo vetra. Správny výber elektrobicykla je pre pôžitok z jazdy kľúčový a skúsenosti z klasickej cyklistiky nemusia byť pri rozhodovaní postačujúce. Bicykel s elektromotorom má predsa len svoje špecifiká. Poraďte sa so špecialistom v tejto oblasti, ktorý má skúsenosti s viacerými značkami nielen bicyklov, ale aj batérií a motorov. Pri výbere vášho budúceho elektrobicykla myslite aj na to, že bude potrebovať pravidelný servis, odporúčame ho preto kúpiť tam, kde vám túto službu aj odborne poskytnú.
Aby ste však získali základný prehľad o tom, čo svet elektrobicyklov aktuálne prináša, pripravili sme pre vás tento článok.
Typy elektrobicyklov
Prvým krokom je správne určiť vhodný typ elektrobicykla. Z užívateľského pohľadu typ určuje najmä jeho dominantné použitie a z toho sú odvodené hlavné črty konštrukcie. Výber typu ďalej definuje geometriu elektrobicykla (posed jazdca), materiál rámu, veľkosti zdvihov odpruženia, výber pohonu, osadenie najdôležitejších komponentov a výber doplnkov.
Pomôže Vám zodpovedanie základných otázok, ktoré sú rovnaké, ako pri kúpe klasického bicykla bez elektromotora. Odpovede naznačia, ktorým smerom je dobré začať uvažovať:
- Pre koho bude nový elektro bike určený?
- Kde predpokladá, že sa s ním bude pohybovať (typ terénu)?
- Aké má jazdec súčasné jazdecké skúsenosti?
Pri ich zodpovedaní však nezabúdajte na fakt, že elektrobikel má k dispozícii asistovanú silu a tá vám umožní prekonávať väčší odpor. Vaše cesty môžu byť preto (a zo skúseností aj sú) vedené v náročnejšom teréne a budete zdolávať väčšie prevýšenia. Naša štatistika hovorí, že budete jazdiť zhruba o 1-2 úrovne ťažší terén a najazdíte asi 3-násobok viac kilometrov ako očakávate. Zároveň je pravdepodobné, že vaše jazdecké zručnosti budú rásť rýchlejšie. Tie totiž priamo súvisia s Vašim nájazdom, ktorý budete mať výrazne vyšší, precvičovanie jazdy sa zintenzívni, váš progres bude viditeľnejší, čo pravdepodobne zníži aj prípadný odpor k opätovnému sadnutiu na elektro bike.
Nie je nič nezvyčajné, že jazdec, ktorý si pôvodne predstavoval, že jeho cesty na elektro biku budú výhradne po rovnej hrádzi, začne s istotou brázdiť horské chodníčky.
Základné typy elektro bicyklov podľa použitia:
Mestský elektrobicykel
Jeho určenie je dominantne na spevnené komunikácie, geometria podporuje vzpriamený posed, zvyčajne je kompletne vybavený plnohodnotnými blatníkmi, nosičom batožiny, stojanom, integrovaným osvetlením a niekedy aj bezpečnostným zabezpečením.
Skladací elektrobicykel
Špeciálnou podkategóriou sú skladacie elektrobicykle. Hlavný dôraz na „zložiteľnosť“, preto majú obvykle malé 20“ kolesá. Rám je zvyčajne v strede osadený pántom, ktorý umožňuje jeho rozpojenie a preloženie. Skladateľné bývajú aj riadidlá a tiež pedále. Pri výbere takéhoto bicykla je potrebné si uvedomiť, že práve skladateľnosť je jeho prioritou a preto jazdné vlastnosti zaostávajú za ostatnými bicyklami čo do komfortu, stability či dojazdu.
Veľmi obľúbenou kategóriou elektro bicyklov je tzv. crossový resp. trekingový elektro bike. Jedná sa o univerzálny elektrobicykel, vhodný na jazdu po spevnenej podložke ako aj po ľahšom teréne. Oba majú v podstate rovnaký rám, rozdiel je len vo vybavení.
Crossový a trekingový elektro bike
Trekingový elektrobicykel je štandardne osadený blatníkmi, nosičom, stojanom či osvetlením a predpokladá sa dominantne jazda po spevnenej ceste. Z tohto dôvodu sa na obutie zvyčajne využívajú hladšie plášte.
Crossový bicykel je naopak odľahčený o väčšinu doplnkov, takže je bez blatníkov, nosiča či stojanu. Predpokladá väčší podiel jazdy v teréne, a teda aj voľba plášťov predstavuje dezén s viacerými a výraznejšími výstupkami, prevažne na okraji behúňa. Čo do geometrie predstavujú tieto bicykle mierne športovejší charakter t.j. telo jazdca je v miernom predklone oproti mestským bicyklom. Môžeme sa stretnúť so všetkými troma variantmi rámov t.j. s výraznou hornou rámovou trubkou, zníženou rámovou trubkou (tzv. slopingovou) alebo bez hornej rámovej trubky (tzv. s nízkym nástupom).
Horský elektrobike – celoodpružený vs hardtail
Horský elektrobike predstavuje najpopulárnejší typ elektrobicyklov. Nazývame ich aj MTB. Delia sa na tzv. celoodpružené a s pevnou zadnou stavbou, nazývané tiež z angličtiny „hardtail“.
Primárnou úlohou odpruženia je stabilizácia bicykla vo vyššej rýchlosti na nespevnenej ceste. Toto sa nedá dosiahnuť žiadnym iným technickým riešením. V prípade elektrobicyklov je tento fakt o to dôležitejší, že samotná konštrukcia elektro bicykla je minimálne ťažšia o váhu všetkých elektrokomponentov a v priemere predstavuje navýšenie o 9 kg oproti neelektrickej variante. Táto hmotnosť potom v hardtailovom ráme predstavuje významné navýšenie neodpruženej hmotnosti, čo sa v praxi prejavuje výrazne nervóznejším správaním bicykla pri jazde v teréne. Bicykel viac a razantnejšie odskakuje, či prenáša značné vibrácie. V priemere sa elektrobicyklom pohybujeme v teréne rýchlejšie ako na normálnom biku, tento jav je preto omnoho markantnejší a preto ak zvažujete horský elektrobicykel, uprednostnite radšej celoodpružený rám. Hardtailu môžete zostať naklonení v prípade, že pre vaše cesty v teréne budete využívať len ľahký terén alebo vám rozpočet jednoducho neumožňuje zvoliť si drahší celoodpružený elektrobicykel.
Celoodpružené horské elektrobicykle ďalej delíme aj podľa veľkosti zdvihov. Zdvih tlmičov v podstate predstavuje schopnosť bicykla prekonávať prekážky.
Obvyklé rozdelenie je nasledovné:
- X-country zdvihy do 110mm,
- Trail bajky 120 – 130mm,
- All Mountain 140-150mm,
- Enduro 160-170mm,
- Zjazdové (downhill) 180+mm.
V závislosti na zdvihu už jednotliví seriózni výrobcovia prispôsobujú aj použitie ostatných komponentov ako brzdy či pohon.
Tip od ebajku: Ak už máte nejaké skúsenosti s celoodpruženými klasickými bicyklami, doporučujeme voliť veľkosť zdvihu o 20mm vyššiu ako sa vám zdala optimálna pri klasickom biku. V súčasnosti sa nám najuniverzálnejší javí elektrobike so zdvihom v rozpätí od 120mm do 160mm. Rám býva viditeľne znížený v oblasti sedlovej trubky, čo poskytuje možnosť osadiť teleskopickú sedlovku, čím je možné výraznejšie pracovať s vlastným ťažiskom.
Cestný elektrobike
Cestný elektrobicykel predstavuje verziu závodného bicykla s tradičnými pretekárskymi riadidlami, ľudovo nazývanými „barany“. Jazdí sa skoro výlučne po spevnených cestách. Konštrukcia nevyužíva žiadne odpruženie a geometria takýchto bicyklov striktne rešpektuje výrazný športový posed t.j. výrazné predklonenie jazdca. Na kolesách sú osadené tenké, zvyčajne hladké plášte. Existuje však špeciálny podtyp takýchto bicyklov, ktorý sa označuje Gravel. Ten je určený na jazdu po kvalitatívne horších cestách resp. šotolinových povrchoch. Tieto bicykle majú osadené terénnejšie širšie plášte a ich konštrukcia je odolnejšia proti namáhaniu. Vzhľadom na rôznu dostupnosť kvalitnej cyklistickej infraštruktúry prežíva tento typ bicyklov skutočnú revolúciu a ich popularita razantne rastie.
Špeciálne elektrobicykle – FAT bike a cargo bike
S prítomnosťou asistenčnej energie naberajú na popularite aj špecifické typy elektrobicyklov, predovšetkým tzv. FAT bajky a Cargo bajky.
Správna voľba veľkosti rámu hrá významnú rolu pri výbere. Veľký, ale aj malý rám zhoršuje jazdné vlastnosti z pohľadu stability a ovládateľnosti. Množstvo rozmerových setov výrazne závisí od sklonu trupu jazdca a pri zjednodušenom pohľade platí, že potreba rôznych variant rastie so sklonom posedu. Historicky sa pre veľkosti rámov zaužíval rozmer dĺžky sedlovej trubky rámu a to buď v cm alebo v palcoch. Vzhľadom však na dramatický nárast tvarových rôznorodostí rámov sa pôvodné číselné údaje stali neprehľadné a tak výrobcovia prechádzajú na známe označenie používané napr. pri oblečení – S,M, L, XL. Každý výrobca potom vydáva tabuľku doporučených veľkostí pre výšku postavy. Z našej skúsenosti však určite doporučujeme na elektrobicykel sadnúť a doladiť posed so špecializovaným predajcom možno aj za pomoci bike fittingu, teda úprave na mieru.
Fat bike elektrobicykel je špeciálnou variantou horského bicykla, ktorého špecifickou črtou sú veľmi široké pneumatiky. Primárne boli tieto bicykle vyvinuté na použitie v sypkom prostredí teda na sneh resp. piesok. Dnes sa však s nimi stretneme prakticky kdekoľvek a sú uprednostňované skôr pre ich estetický výraz a špecifické správanie – zvýšenú stabilitu a zotrvačnosť.
Elektro Cargo bajky naopak využívajú schopnosť prepraviť väčšie množstvo nákladu – buď reálny tovar, alebo väčšie množstvo ľudí. Konštrukčne pripomínajú mestské elektrobicykle doplnené o rôzne špeciálne nosiče, ale populárne sa stávajú aj tzv. „lode“, kde je predné koleso zmenšené a výrazne posunuté dopredu a medzi rám bicykla a takéto predné koleso je vložená nákladná plošina. Jazda na takomto Cargo bajku však vyžaduje určitý trénink.
Detské elektrobicykle
Detské elektrobicykle by sme tiež s určitou dávkou nadľahčenia mohli označiť za špeciálne. V zásade vznikli prispôsobením horského hardtailového elektrobicykla postave dieťaťa. Zvyčajne je osadený 24“ kolesami a u mnohých systémov asistuje len do rýchlosti 20 km/h. Detský elektrobicykel je v podstate doplnkom pre dospelého človeka na to, aby dieťa zvládlo dlhšie výlety spolu s ním. Využívanie detského elektrobicykla na jazdenie dieťaťa „okolo domu“ nemá vlastne žiadny význam.
Dámsky elektrobicykel
Existuje názor, že dámy môžu bez problémov jazdiť na pánskych elektrobicykloch, rozdiel je len vo farbe, ktorú si zvolia. Bez akejkoľvek námietky je aj farba dôležitá a pocit, keď sa vám váš elektrobike páči aj po estetickej stránke zohráva veľký význam. Pri „slopingových rámoch“ (tzv. so zníženou hornou rámovou trubkou) tento prístup nemusí vadiť. Rozhodujúci je však výber veľkosti zodpovedajúceho rámu k veľkosti postavy. U väčšiny výrobcov je tabuľka vhodnosti veľkosti rámu pri „pánskych“ modeloch jemne posunutá k vyšším postavám, treba s tým pri výbere počítať. Aj preto sa oplatí kupovať elektrobicykel u špecialistu.
Zo skúseností vieme, že väčšej obľube sa tešia kratšie predstavce a vzpriamenejší posed, vhodné sú kratšie kľuky v prípade nižších postáv, je to však skutočne individuálne. Historicky zohrával pri výbere rámu aj fakt nosenia sukne, dnes možno viac vystupuje do popredia pohodlie nastupovania a zosadania v prípade rámov s nízkym nástupom.
Čo zohľadniť pri výbere?
Veľkosť rámu elektrobicykla
Správna voľba veľkosti rámu hrá významnú rolu pri výbere. Veľký, ale aj malý rám zhoršuje jazdné vlastnosti z pohľadu stability a ovládateľnosti. Množstvo rozmerových setov výrazne závisí od sklonu trupu jazdca a pri zjednodušenom pohľade platí, že potreba rôznych variant rastie so sklonom posedu. Historicky sa pre veľkosti rámov zaužíval rozmer dĺžky sedlovej trubky rámu a to buď v cm alebo v palcoch. Vzhľadom však na dramatický nárast tvarových rôznorodostí rámov sa pôvodné číselné údaje stali neprehľadné a tak výrobcovia prechádzajú na známe označenie používané napr. pri oblečení – S,M, L, XL. Každý výrobca potom vydáva tabuľku doporučených veľkostí pre výšku postavy. Z našej skúsenosti však určite doporučujeme na elektrobicykel sadnúť a doladiť posed so špecializovaným predajcom možno aj za pomoci bike fittingu, teda úprave na mieru.
Veľkosť kolies
Večná téma, ktorá v priebehu doby len nabrala na dynamike diskusie. Nateraz sa pri horských bicykloch ustálili dva rozmery, a to 29“ a 27,5“ alebo ich kombinácia (väčšie v predu). V zjednodušení by sa dalo povedať, čím väčšie koleso tým rýchlejšie a s menším dynamickým spomalením sa jazdí, zároveň je ale menej obratné. Koleso s menším rozmerom je o niečo tuhšie, čo má možno význam zvažovať človek s výraznou nadváhou. Taktiež postavou nižší ľudia so slabšími jazdeckými skúsenosťami zväčša preferujú menší rozmer kolies.
Hmotnosť jazdca
Vzhľadom na prítomnosť asistencie si vyberajú elektrobicykle čoraz častejšie aj osoby s výrazne vyššou hmotnosťou. V tomto prípade je dobré si overiť do akej hmotnosti je daný elektrobicykel konštruovaný . Štandartná nosnosť bicyklov sa ustálila na hmotnosti 120 kg. Mnohí výrobcovia si však uvedomili tento potenciál a navrhujú elektrobicykle so zvýšenou nosnosťou až do 150 kg. Dokonca pri využití cargo bajku sa vieme dostať aj na ešte väčšie hodnoty.
Zdravotné obmedzenia
Rôzne zdravotné handicapy v minulosti znemožňovali mnohým ľuďom bezpečnejšie sa bicyklovať. Tu napríklad zavádzanie rámov s nízkym nástupom do širšieho portfólia modelov výrazne rozširuje ich uplatnenie aj pre osoby napr. obmedzenou pohyblivosťou bedrových kĺbov. Regulácia asistencie a teda aj záťaže naopak výrazne podporuje používanie elektrobikov aj osobám po prekonaní infarktov či inej formy srdečnej slabosti.
Vek jazdca
V prípade detských jazdcov si je dobré uvedomiť, že sa predsa len jedná o dodatočnú nemalú úroveň pridanej energie a tiež vyššej hmotnosti bicykla . Preto by dieťa už malo vedieť pomerne slušne bicyklovať a tiež by malo byť aj na dostatočnej úrovni mentálnej zrelosti. Nateraz sa za takýto vek považuje dosiahnutie 8 roku života.
Elektrobicykle pre seniorov
Prítomnosť asistencie, teda elektrobicyklov sa výrazne prejavuje na masívnom návrate aj staršej generácie k bicyklovaniu. Sú to rozhľadení ľudia s množstvom životných skúseností a zvyčajne vedia jasne definovať svoje potreby. Z našich skúseností je pri výbere dobré uprednostniť skôr komfort nastupovania a stability pri jazde. Dôrazne doporučujeme zváženie plusových formátov kolies. S vekom rastie aj väčšia pravdepodobnosť niektorých zdravotných hendikepov, a tak s obľubou dochádza k voľbe rámu s nízkym nástupom. Našťastie, tých je v ponuke čoraz viac a nájdeme ich dnes dokonca už aj v prevedení ortodoxného MTB bicykla.
Tip od ebajku: Elektro bike je o niečo ťažší ako klasický bike, a preto je dobré zvážiť aj manipuláciu s ním. Vyspelé systémy majú tzv. walking asistent (asistent chôdze), ktorý vám pomôže, ak kráčate popri elektrobicykli a potrebujete s ním pomôcť napr. do schodov. Nie je však vhodné si to zamieňať za náhradu lanovky v hore a očakávať od tejto funkcie, že nás spolu s tým bicyklom vytiahne na príkry kopec.
Chcete zvýšiť jazdný komfort?
Plusové formáty kolies (širšie kolesá)
S príchodom horských elektrobicyklov sa objavili aj nové tzv. plusové formáty kolies. Z praktického hľadiska sa jedná o použitie širších plášťov kolies. No nie je to len o šírke kolesa. V realite sú zväčša použité iné aj ostatné konštrukčné prvky kolesa ako širší náboj či ráfik. V podstate sa jedná o zvýšenie adhézie kolesa a využitie pozitívneho efektu momentu zotrvačnosti kolesa. V praxi sa to prejaví, a to nielen pri horských bicykloch zvýšením komfortu, stability a prejazdnosti.
Teleskopická sedlovka
Je zariadenie, ktoré vám umožní plynulú zmenu výšky sedadla počas jazdy bez nutnosti zastavovať. Nápad pochádza z horských bicyklov, avšak v elektrobicykloch nabral významne na šírke použitia a neodrádza ani mierne zvýšená hmotnosť bicykla. Využitie takéhoto komponentu výrazne prispieva ku komfortu a pocitu bezpečnej jazdy predovšetkým v teréne, ale dobre sa využíva aj pri častom zastavovaní napr. na semafóroch.
Odpružená sedlovka
Je známa už dávno a prispieva ku komfortu jazdy, kedy výrazne eliminuje rázy od prechádzaných nerovností, avšak pre vyššiu hmotnosť bola používaná predovšetkým v mestských bicykloch. V elektrobicykloch jej použitie nabralo na výraznej masívnosti.
Asistenčný systém – elektromotor
Historicky sa asistenčné systémy ľudovo „motory“ vyvíjali postupne od jednoduchej regulácie a s čo možno najmenším zásahom do pôvodnej konštrukcie elektrobicyklov až po sofistikovaný systém s ideálnym uložením z hľadiska vyváženia, ale aj vstupu do celkového pohonu.
Prvé motory boli umiestnené do predného a až následne do zadného kolesa, pričom reguláciu predstavovala len zmena sily pomoci bez automatickej závislosti na šliapaní jazdca. Tieto systémy sa tiež vyznačovali aj značnou „neinteligenciou“ prejavujúcu sa oneskorením začiatku pomoci voči začatiu šliapania do pedálov a naopak pokračovaním jazdy aj určitý čas po prestaní šliapania do pedálov. Tento efekt sa často prejavoval svojvoľnosťou prípomoci a určitou nepredvídateľnosťou, tiež sa takýto systém pocitovo zdal silnejší na rovine a výrazne slabší po zahájení stúpania. Keďže motor predstavuje aj významnú hmotnosť jeho umiestnenie výrazne pred, resp. za ťažisko spôsobuje prídavný klopný moment a má za následok tendenciu stranovo rozkmitať bicykel pri náhlej zmene rýchlosti či intenzity pedálovania.
Tip od ebajku: Kúpou elektrobicykla s takýmto systémom síce ušetríte pri nákupe, radosť z jazdy bude však výrazne menšia a kratšia. Z dlhodobého hľadiska odporúčame takýto elektrobike používať len na spevnenej komunikácií.
Moderné riešenia asistenčných pohonov predstavujú stredové motory s torzným snímačom a vyspelou reguláciou. Umiestnenie motora v strede bicykla predstavuje z viacerých hľadísk ideálne riešenie: Z hľadiska pridanej hmotnosti sa jedná o polohu v strede a pod ťažiskom čo prispieva k stabilite bicykla. Z pohľadu vstupu do celkového pohonu sa asistenčná sila sa sčítava spolu s vašim pedálovaním a až následne pomocou reťaze je prenášaná na prehadzovačku a teda modulovaná. Toto riešenie umožňuje vysokú variabilitu prenosu výkonu na koleso a tak sa je možné lepšie prispôsobiť okamžitej potrebe jazdy, t.j. potrebe rýchlosti resp. sily pri jazde do kopca. Torzný snímač spolu s ostatnými využívanými senzormi umožňujú inteligentnej regulácii optimálne dávkovanie pomoci, ktorá sa potom prejaví hladkou a dostatočnou asistenciou. Výsledkom čoho je pocit doslova zrovnateľný s pocitom jazdy na klasickom bicykli s rozdielom pocitu väčšej sily jazdca.
Pri posudzovaní kvality sa zohľadňuje:
- technická vyspelosť riešenia,
- dosahované parametre,
- kvalita vyhotovenia,
- dostupnosť náhradných dielov,
- dostupnosť kvalitného servisu ako takého
Na základe týchto parametrov výrazne do popredia vystupujú systémy od značiek Bosch, Yamaha a Shimano. Z „ázijskej“ produkcie za zmienku stojí zn. Bafang a to jej motory M400 a M500. Tu je však dôležité kvalitné zapracovanie do koncepcie celého bicykla a prístup samotného výrobcu bicyklov k dlhodobej kvalite a dodateľnosti naväzujúcich komponentov.
V nedávnej minulosti bol od každého výrobcu dostupný len jeden asistenčný systém a tak ako sa neinštaluje do všetkých áut rovnaký motor nebolo ani toto riešenie optimálne pre akýkoľvek bicykel.
Dnes je však situácia už značne odlišná, a tak každý zo serióznych výrobcov má vo svojej ponuke viaceré motory líšiace sa svojím použitím.
Rozdiel pre výber motora pre cestný elektrobicykel a horský elektrobike
Pre cestný, či mestský elektrobicykel je dôležitá predovšetkým hladkosť chodu, tichosť, nízka spotreba, naopak nevyžadujú vysoký krútiaci moment.
Naopak elektrobike do ťažkého horského prostredia potrebuje trvalo udržateľnú vysokú úroveň krútiaceho momentu a vysokú odolnosť voči vibráciám.
Z hľadiska potreby krútiaceho momentu potom rozlišujeme tieto úrovne:
- Mestský a cestný elektrobicykel 40-50 Nm,
- Crossový a trekingový elektrobicykel 50-70 Nm,
- Horský elektrobike 60 – 85 Nm
- Špeciálne elektrobicykle až do 120 Nm.
Tip od ebajku: Mnohí výrobcovia vo svojich propagačných materiáloch využívajú tzv. marketingový jazyk a neuvádzajú ako hlavný parameter trvalo udržateľný krútiaci moment ale maximálny moment, ktorý má vyššiu hodnotu, ale významne nižší praktický význam.
Kapacita batérie je spolu s použitým asistenčným systémom významná z pohľadu teoretického dojazdu. Na ten reálny má však veľký vplyv aj ďalších minimálne 6 parametrov. Sú nimi predovšetkým hmotnosť jazdca, nastúpaná výška, typ cesty, spôsob mechanického radenia, výber úrovne asistencie a teplota okolitého vzduchu. Na internete je dostupných viacero kalkulátorov dojazdu, kde si zadáte určité predpokladané parametre a software vám ukáže predpokladaný dojazd, osobne však doporučujeme konzultáciu s odborníkmi.
Ako vybrať kapacitu batérie?
Kapacita batérie elektrobicykla predstavuje v podstate ekvivalent veľkosti nádrže v aute. Veľa ľudí má snahu o čo najvyššiu kapacitu, ale vo svojej podstate to vôbec nemusí byť najlepšie riešenie. Veľkosť kapacity má zvyčajne vplyv na rozmer batérie, zložitosť regulácie a manažmentu, hmotnosť, a v neposlednom rade aj na cenu. V prípade podcenenia dostatočnej kapacity si každý vie jasne predstaviť dôsledky, no nie je dobré ani zbytočné navyšovanie inštalovanej kapacity. To sa môže prejaviť značnou nehospodárnosťou, rýchlejším starnutím, negatívnym ovplyvnením geometrie bicykla, resp. zhoršením jazdných vlastností.
Predstava, že jednoduchá inštalácia motoru a baterky do rámu s geometriou pre klasický bicykel nám vytvorí dobrý elektrobicykel je veľmi scestná. S najväčšou pravdepodobnosťou by takýto elektrobike strácal stabilitu vo výšľapoch alebo naopak by bol neobratný v zjazdoch. Mohol by vykazovať slabšie konštrukčné miesta čo do pevnosti, alebo bežná manipulácia by bola problematická. Nie je možná ani ľubovoľná kombinácia motorov, batérii či regulácii. Takže, jednoduchý prístup „Lego skladačky“ je prakticky vylúčený.
Zjednodušený prehľad štandardných rozsahov kapacít pre jednotlivé typy bicyklov:
- Detské 300-400 Wh,
- Mestské a cestné 300-500 Wh,
- Crossové/Trekingové 400 – 625 Wh
- Horské 400 – 750 Wh,
- Cargo 500-1000 Wh
Špeciálnu kategóriu elektrobicyklov predstavujú tzv. expedičné elektrobiky so zvýšenou kapacitou batérii za pomoci tzv. duálneho systému batérii, kedy je možné do asistenčného pohonu zaradiť dve batérie a tak významne zvýšiť dostupnú kapacitu.
Za zmienku stojí aj tendencia niektorých výrobcov, používajúcich nižšie úrovne riadiacich dosiek batérií, navýšiť kapacitu batérii. Vzhľadom na fakt, že ich systémy nepodporujú nabíjanie vyššími nabíjacími prúdmi, je potenciálne dobytie batérii počas prestávky v samotnom výlete neefektívne. Otázkou pri tomto prístupe bude životnosť takýchto batérii to však v skutočnosti overí až čas.
Kde si kúpiť elektrobike?
Možností, kde kúpiť cestný elektrobike či horský elektrobicykel je čoraz viac. Ak nad touto kúpou už seriózne uvažujete, zistíte, že to nie je ani lacná záležitosť. Rýchlosť, s akou prichádzajú výrobcovia s novými riešeniami priamo úmerne rastie s popularitou elektrobicyklov. Vyznať sa v tejto oblasti, mať prehľad a skúsenosti vyžaduje značné úsilie a čas. Keďže nejde o ľahké a ani lacné rozhodnutie, má veľký význam využiť služby skutočných špecialistov na elektrobicykle. Nákup cez internet bez predchádzajúcich skúseností a prehľadu jednoznačne hraničí s hazardom. Teoreticky ušetrených pár eur ani náhodou nevykompenzuje riziko strát spojených s nevhodnosťou výberu či nedostupnosťou servisu. A ako spoznáte skutočného špecialistu?
V prvom rade sa venuje tejto predaju elektrobicyklov ako jeho hlavnej činnosti. Táto téma si vyžaduje skutočné nasadenie, množstvo času, a nedá sa robiť dobre popri niečom. Má mať evidentnú históriu v problematike a venuje sa aj špecializovanému servisu, vďaka ktorému má reálne skúsenosti s kvalitou elektrobicyklov. Bez servisu chýba reálna spätná väzba od zákazníkov. No a na záver tajný tip od nás – položte mu zopár otázok a uvidíte, ako vám ich zodpovie. Umenie komunikovať je veľmi dôležité pre úspešné zistenie vašich potrieb a odporučenie správneho elektrobicykla, nielen pre správne odprezentovanie patričnej ponuky.
Cena elektrobiku
Pri elektrobicykloch platí viac ako kdekoľvek inde, že nie sme takí bohatí aby sme mohli kupovať lacné veci. Z tohto dôvodu Vám predkladáme určité logické intervaly cien pre jednotlivé typy elektrobicyklov. V prípade voľby ceny pod spodnú úroveň takéhoto intervalu riskujete nedostatočnosť vybavenia už pri nízkom využívaní, značné problémy pri servisovaní, čo sa z najväčšou pravdepodobnosťou prejaví významnou neefektívnosťou vynaložených prostriedkov. Naopak po prekročení daného intervalu je dobré vedieť prečo ste sa tak rozhodli a ak to neviete s najväčšou pravdepodobnosťou ste daný bajk preplatili a danú nadhodnotu nebudete efektívne vedieť ani využiť.
Elektrobicykle so starším systémom regulácie (výrazne doporučujeme len na spevnené cesty)
950 – 1.400Eur
Elektrobicykle so stredovým motorom
Mestské bicykle 2.000 – 3.600Eur
Crossové/Trekkingové 2.000 – 3.600Eur
Horské Hardtail 2.000 – 3.800Eur
Horské Celoodpružené 4.000 – 6.500Eur
Cestné športové 3.400 – 6.000Eur
Cargo 5.000 – 6.500Eur
To najdôležitejšie na koniec – SERVIS
Kúpou elektrobicykla to len začína a i keď si dobre vybrať nie je úplne najjednoduchšie, rozhodne možno ešte dôležitejšie je mať kvalitného servisného partnera. Napriek faktu, že elektrobicykel pri prvom pohľade vyzerá ako normálny bicykel jeho zaťaženie je porovnateľné so závodným zaťažením. Nuž a reálne závodné bicykle neservisuje len tak hocikto. Kvalitné školenie, ktoré by skutočne zastrešovalo celú šírku problematiky pre servisný team zatiaľ na Slovensku dostupné nie je a dnes ho prakticky vedia poskytnúť len výrobcovia, a tí skoro s istotou slovensky nehovoria. K plnohodnotnému servisu treba aj špeciálne náradie a diagnostické prístroje a v nemalej miere aj prax a reálne skúsenosti z dennodenného servisovania. Dnes rukami špecializovaného mechanika prejde denne toľko servisovaných elektrobicyklov ako u štandardného mechanika možno za celú sezónu. Veľký význam v tejto oblasti má aj správna prevencia, ktorá, pri adekvátnom uplatňovaní Vám vie ušetriť množstvo času a aj finančných prostriedkov. Servis elektrobicyklov je v svojej podstate len o málo drahší ako servis klasického bicykla pri rovnakom počte najazdených kilometrov. Avšak pri nesprávnom prístupe Vám náklady narastú významne. Z našej praxe majú majitelia pri nesprávne uplatnenom servise približne o 45% drahšie prevádzkové náklady. A to už skutočne stojí za zváženie.
Vytvoriť skutočne dobrý elektrobike vyžaduje významný podiel ľudskej invencie, odborných znalostí a veľké množstvo testovania a overovania si jednotlivých riešení. A vybrať ho vám radi pomôžu aj naši špecialisti v Ebajku.