1. špecializovaná sieť na predaj a servis elektrobicyklov

Súvisiace články

Jeseň a zima si pýtajú svetlo!

Jeseň je bez všetkých pochýb tu, zima čaká za dverami a k týmto ročným obdobiam ešte patrí aj neobľúbený zimný čas, ktorý nám skracuje deň. Čo si budeme hovoriť, o 16:30 je tma. Ako si pomôcť, keď je nám na ebajku tak dobre, ale za chrbtom nám zapadá zubaté slnko? Majme dobré svetlo!

Základ je vidieť a byť videný. Peši, v aute a samozrejme aj na bajku. Okrem svetiel, o ktorých ideme písať, nezabudnite i na reflexné prvky, ktoré sú tiež nezanedbateľné.

Svetiel na bicykel je naozaj veľmi veľa. Cyklistovi by sa hlava zatočila. Ale vy sa netrápte. Na to sme tu my, aby sme vám poradili podľa toho, kde jazdíte, na akom bajku, kedy…

Čo je dôležité pri výbere svetla

Pomenujte si (sami alebo s naším predajcom) na aký účel budete svetlo používať:

  • Z toho vydedukujeme potrebnú jasnosť svietenia
  • Ako si svetlo budete dobíjať
  • Ako si ho upevníte na bajk, prilbu…                                

Aké je najlepšie svetlo pre vás

Keď sa zamyslíme, či chceme byť videní alebo radšej vidieť, asi prídete na to, že oba atribúty sú rovnako dôležité naraz..

Ak bajkujete o dušu, určite siahnite po vysoko svietivom svetle, ak si čas strážite a nehrozí vám „stratu pojmu o čase“ možno vám postačí bezpečnostné svetlo, čiže tzv. blikačka. Ďalej si všímajte ako je vyriešené napájanie energiou a tiež ako a kam je možné svetlo upevniť.

Ináč majú byť osvetlené mestské či cestné ebajky, ktoré jazdia v meste a ináč to potrebujú horáky.

Dobrý mestský bicykel je vybavený predným, bočným a zadným osvetlením, aby ste zabezpečili viditeľnosť pre motoristov a chodcov. Pre dochádzanie do práce alebo jazdu po zotmení, najmä pri jazde na trasách, ktoré sú ďaleko od zdrojov okolitého osvetlenia, musí byť vaše predné svetlo vysoko výkonným svetelným systémom, takže budete dokonale vidieť cestu pred sebou.

sveltaTypy svetiel

Svetlá na bicykel sa dajú rozdeliť na dva základné typy:

Vysokovýkonové svetlá

Umožňujú ostatným vidieť vás a vám zasa bezpečne jazdiť aj v zlých svetelných podmienkach, ako napr. za súmraku a tmy. Ponúkajú vysokú svietivosť, sú zvyčajne nabíjacie a drahšie ako tzv. blikačky. Sú oveľa jasnejšie ako bezpečnostné svetlá. Odporúčajú sa použiť svetlá s minimálnym svetelným tokom 800 lúmenov. Ideálne je však mať svetlo s výkonom 1500 lúmenov a s možnosťou nastavenia výkonu. Bežne stačí používať výkon 400 lúmenov, pri ktorom dlhšie vydrží batéria a v náročnejších úsekoch si prepnúť na vyšší.

Bezpečnostné

Ich úlohou je výrazne zlepšiť vašu viditeľnosť zo strany vodičov a tým zvýšiť vašu bezpečnosť. Svietivosť týchto svetiel však nestačí na to, aby ste len s ich pomocou v noci videli na cestu. Štandardom je biela predná a červená zadná blikačka. Bezpečnostné svetlá majú väčšinou menší počet LED diód, častejšie využívajú jednorazové batérie a sú lacnejšie.

Svetlá na bicykel sa predávajú buď jednotlivo, alebo predné a zadné svetlo v sade. Výhodou sady je rovnaký dizajn a rovnaká svietivosť oboch svetiel, navyše v sade vyjdú svetlá zvyčajne lacnejšie.

Pri horských bicykloch odporúčame mať vpredu určite vysokovýkonové svetko, ale vzadu často stačí iba blikačka.

svetlo hbNezabudnite: 

Ideálne svetlo na bicykel musí byť dostatočne jasné, aby ho bolo vidieť, ale nemalo by byť až tak jasné, aby oslepilo ostatných ľudí. Svietivosť je udávaná v lúmenoch, pričom 300 lúmenov je minimum pre dojazdovú cyklistiku v tme. Pri každom konkrétnom svetle na bicykel býva svietivosť v lúmenoch uvedená na jeho obale, takže možno ju ľahko porovnávať. Orientačne sa dá povedať, že blikačky majú svietivosť do 100 lúmenov, svetlá pre bezpečnú nočnú jazdu po cyklotrase okolo 200 lúmenov a svetlá pre nočné jazdenie v teréne, kde potrebujete dobre vidieť aj terénne nerovnosti, by mala mať vyše 300 lúmenov. Zvyčajne samozrejme platí, že čím vyššia svietivosť, tým je svetlo drahšie.

Čo je dnes trend

Rozhodne LED diódy. Svetlá s LED diódami sú najvyhľadávanejšie v dnešnej dobe, čo sa týka svetelného zdroja svetiel na bicykel. Je to hlavne vďaka ich nízkej energetickej náročnosti a odolnosti. Dodávajú sa v širokej škále úrovní jasu. Platí, že čím ich je viac, tým lepšie osvetlenie svetlo poskytuje. Nezabudnite však na estetiku…


Trocha teórie:

Lúmen je merná jednotka, ktorá kvantifikuje množstvo svetla dopadajúceho na objekt, ktorý chcete osvetliť. Meraný v rovnomernej vzdialenosti, lúmen opisuje intenzitu svetla každej osvetľovacej jednotky. Väčšina svetelných výrobcov poskytuje svetelný výkon.

Vzor (tvar) svetelného lúča – počas nočnej jazdy po cyklotrase alebo po miestach s okolitým rozptýleným svetlom je vhodný skôr úzky a dlhý svetelný kužeľ, pre nočnú jazdu v teréne, kde je potrebné lepšie periférne videnie, by mal byť svetelný kužeľ dostatočne široký.


flyon

Napájanie svetiel

Keďže sa v prvom rade bavíme o ebajkoch (hoci nie len), povedzme si na úvod, že v súčasnosti jedine Haibike Flyon ponúka svietenie zo zdroja svojho pohonu. Ostatné doterajšie elektrobicykle musíte nabíjať z iného zdroja ako je vaša baterka.

Takže bežne ako zdroj energie využívajú tieto svetlá dve možnosti. Prvou sú dobíjacie lítium-iónové batérie, ktoré môžu byť nabité niekoľko stokrát a predstavujú tak relatívne lacné a ekologické riešenie. Druhým variantom zdroja sú klasické tužkové baterky.

Na rozdiel od klasických batérií, ktoré ku koncu svojej životnosti znižujú svoj výkon, nabíjacie batérie svietia až do vybitia úplne konštantne. Preto tiež bývajú vybavené indikátorom nízkeho stavu batérie, aby ste ich vždy včas dobili. Nabíjacie batérie sa dajú dobíjať buď klasicky zo siete alebo prostredníctvom USB kábla cez počítač.

Lítium-iónové batérie ponúkajú vynikajúci výkon pri svojej nízkej hmotnosti a vyznačujú sa dlhou dobou prevádzky. Ľahko sa udržujú nabité, pretože nemajú žiadne „pamäťové“ účinky. Doba, počas ktorej batéria vydrží svietiť, závisí od typu batérií a LED diód vo svetle, na použitom móde svietenia (blikanie vybíja batérie menej, než konštantné svietenie) a od nastavenia.

Väčšina dobíjacích svetiel ponúka niekoľko možností nastavenia, ktoré preferujú buď šetrenie energie, alebo naopak maximálny svetelný výkon. To vám umožní prepínať medzi dlhotrvajúcim svetlom s nízkou spotrebou energie a jasným svetlom s vysokou intenzitou, ktoré rýchlejšie vybíja batériu. Väčšina systémov vám umožňuje vybrať si z množstva úrovní osvetlenia.

Rozmery svetla

Pri výbere akéhokoľvek cyklistického príslušenstva je vždy najdôležitejšie, aby niečo niekde netlačilo, netrčalo, neprekážalo, alebo nechýbalo a podobne. Jednoducho si treba dať pozor na správne rozmery. Platí to aj pri externom svetle. Dbajte naozaj na to, aby sa vám vošlo na riadidlá, najmä ak máte nejaký novší model bicykla, či zahnutý rám z karbónového vlákna. Buďte však dôkladní aj pri jeho montáži. Ak nie je svetlo spoľahlivo pripevnené v správnom uhle a navyše sa pri každom otrase zmení jeho smer, pravdepodobne vám nebude svietiť na cestu zrovna najspoľahlivejšie.

sveltaKam svetlo patrí

Svetlá sa montujú na riadidlá, ale mnoho z nich sa dá namontovať aj na vašu prilbu. Pre jazdu na nočných trasách by ste mali zvážiť použitie oboch typov. Nosníky osvetlenia namontované na prilbe môžu byť nasmerované len otočením hlavy, takže ak používate iba jedno svetlo, osvetlenie prilby je najuniverzálnejšie.

Zadné bezpečnostné svetlá je možné namontovať na batoh, vrecko alebo sedlovku. Niektoré sa dajú namontovať aj na zadné stojany na bicykle. Bočné bezpečnostné svetlá sa zvyčajne montujú buď na kolesá alebo rámy. Sú obzvlášť viditeľné, pretože jasne ukazujú vaše kolesá v pohybe.

Svetlo by malo byť vodeodolné

Môže sa vám stať, že vás počas jazdy zastihne nečakaný dážď. Aby ste nemuseli svetlo z bicykla ihneď demontovať, zaobstarajte si svetlo, ktoré je vodeodolné. Či disponuje touto funkciou zistíte, ak si prečítate jeho hodnotu IP. Napríklad IP67 znamená, že svetlo je plne vodotesné do 1 metra vody po dobu 30 minút. Všeobecne platí, že väčšina kvalitných svetiel na bicykel je navrhnutá tak, aby bola aspoň minimálne odolná voči vode, takže nemusíte prepadať panike, keď začne pršať.

Zadné svetlá

Bez ohľadu na to, kde sa nachádzate, žiadny cyklista by nemal byť bez adekvátneho zadného svetla na bicykli. Zadné svetlá zvyčajne vyžarujú približne 30 lúmenov alebo viac a vo všeobecnosti majú niekoľko režimov: trvalé svetlo, blikajúce svetlo alebo kombináciu medzi nimi. Všetky možnosti sú bezpečné, ale režim blikania zvyčajne pomáha šetriť životnosť batérie.

Ak jazdíte hlavne po ceste, či už v meste, alebo po frekventovanejších cestách z práce, či kvôli svojej kondičke, odporúčajú sa používať zadná svetlá s laserovými diódami. Laserový lúč vytvára dva bezpečnostné pásy na zemi a tým vzniká tzv. „bezpečnostná zóna“ okolo bicykla. Vďaka nej si budú dávať vodiči lepší pozor pri obiehaní.

Sme odborníci aj na svetlá na vaše ebajky

svetla

PONUKA cez E-SHOP

Pridaj komentár

Súvisiace články